Det kluriga med att undervisa i komposition är att ge bra uppgifter, som får eleverna att upptäcka komponerandets alla möjligheter. Det finns förmodligen ett oändligt antal verktyg för komposition, men här kommer de jag tycker är de mest grundläggande:
Upprepning
Gör en rörelse eller fras flera gånger. Upprepning kan också göras med tempoförändringar.
Reverse
Gör en rörelse eller fras baklänges. Även reverse kan göras med tempoförändring.
Halva/dubbla tempot
Förändra tempot i en del eller hela frasen.
Paus
Lägg in en stillhet på valfritt ställe i frasen. Pausen kan vara av valfri längd.
Kanon
Om frasen dansas i grupp är det effektfullt att göra vissa delar i kanon, det vill säga att rörelsen eller frasen startar med en liten förskjutning i tid för varje dansare.
Nivåer
Någonting måste hända högt upp, långt ner och mittemellan. Extra effektfullt om flera nivåer används samtidigt av olika dansare.
Riktningar
I rummet finns, enligt Laban, 26 riktningar. Med ovana koreografer brukar jag nöja mej med de sex huvudriktningarna samt eventuellt de fyra diametralpunkterna höger-fram, vänster-fram, höger-bak och vänster-bak.
Om man kombinerar alla de här verktygen räcker det att eleverna skapar en mycket kort rörelsefras, som ändå byggs ut till ett relativt långt stycke. Vill man kan man själv ge eleverna en fras på till exempel 2x8 eller motsvarande och låta dem utveckla frasen med de nämnda verktygen. Resultaten brukar bli helt olika och väldigt bra. Naturligtvis är det inte produkten utan processen som är det viktiga och syftet är att eleverna ska lära sej använda olika koreografiska verktyg, men det är samtidigt tillfredsställande för eleverna att kunna visa upp ett färdigt stycke, som de själva har skapat. De färdiga styckena kan också användas som utgångspunkt för diskussion kring på vilka olika sätt verktygen kan användas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar