2013-05-25
Bloggtips
Har just upptäckt att Margareta Sörensson, som undervisade i danshistoria när jag gick danslärarutbildningen, skriver en scenblogg på Expressens hemsida! Bör läsas av alla! http://bloggar.expressen.se/scenbloggen/
2013-05-23
Barn och allvar
Häromdagen träffade jag min vän Thérèse, som jag känt sedan vi var 13 år. Vi kom att prata om de dansundervisare vi gick för förr i tiden, bland annat Katariina, som jag skrivit om tidigare. "Så länge vi hade Katariina var det roligt," sa Thérèse. "Ändå var hon så allvarlig," sa jag, "vilket jag verkligen uppskattade, när jag var liten."
Det fick mej att tänka på hur ofta vuxna, inklusive jag själv, alltför ofta faller in i någon slags käck glättighet så fort de undervisar eller överhuvudtaget umgås med barn - och hur tröttsamt jag tyckte det var när jag var liten. Jag nästan skämdes lite å de vuxnas vägnar, när de betedde sej så där. När det gällde allvarliga Katariina hade jag aldrig anledning att skämmas. Jag kan inte minnas ett enda tillfälle, då hon var käck.
Ändå var hon inte den stereotypa arga balettpedagogen. Vi var definitivt inte rädda för henne. Tvärtom! De känslor jag hyste var beundran och tillit. Hon tog sej själv, dansen och eleverna på största allvar - även om eleverna bara var sju år gamla. Hon gjorde det tydligt att vi inte var på dansen för att leka*, utan för att lära oss dansa balett. Trots det var undervisningen rolig, kreativ och lustfylld. Där las grunden för den disciplin och koncentration, som är nödvändig för en dansare.
Från universitycenterfortheperfomingarts.com |
*I det här sammanhanget avses lek utan konstnärliga syften.
2013-05-21
Muskler dansare använder, del 3: Vaderna
Från floota.com |
Vaden består av två stora muskler, gastrocnemius och soleus,
som båda fäster i hälen via hälsenan, som är kroppens största sena. En del
dansare, som tror att de har korta hälsenor, har i själva verket framför allt
spända vadmuskler. Det finns såklart också de, som verkligen har korta
hälsenor. Oavsett vilket kan man använda samma stretchövningar, för att öka
rörligheten.
Gastrocnemius är den yttersta muskeln. Den har sitt ursprung
strax ovanför knäet och är delad i två huvuden. Det går ofta att se tydligt,
när man tittar på någon som står i relevé. Då jobbar muskeln och båda huvudena
framträder tydligt på övre halvan av vaden. Förutom relevé är gastrocnemius
viktig för att pointa foten, när du har rakt ben. Muskeln gör vristens del av
pointerörelsen. Den hjälper också till att flexa knäleden (dvs böja benet).
Innanför gastrocnemius sitter soleus, som har sitt ursprung
nedanför knäet. Muskeln har i princip samma funktion som
gastrocnemius (förutom att flexa knäet), men när du har böjt ben. När du gör
plié relevé, pointar foten med böjt ben (tex i attitude) eller landar från hopp
är det alltså soleus som gör det största jobbet.
Sjukgymnasten Lisa Howell demonstrerar, med hjälp av balettelever, här nedan två
övningar, som stärker gastrocnemius:
För att träna soleus kan du göra i princip samma övningar, men med böjda ben. I den första övningen börjar du med att göra plié. Sedan gör du relevé, skiftar vikten, sänker hälen och skiftar tillbaka till båda fötterna precis som i videon ovan. Avsluta med att sträcka benen.
Den andra övningen gör du då sittande på en stol eller pall och rullar upp genom foten, som om du skulle gå upp på halvtå och sedan tå.
När det gäller stretching kan man generellt säga att alla
övningar, som görs med rakt ben, stretchar gastrocnemius och alla, som görs med
böjt ben, stretchar soleus.
2013-05-20
Jan Björklund - baklängesministern
Förra veckan publicerade Aftonbladet en lista över alla reformer Jan Björklund och utbildningsdepartementet drivit igenom sedan 2006 - och sedan tagit tillbaka. Dansarutbildningen, lärarlegitimationen, högskolebehörighet... Läs hela listan här. Det mesta av detta har jag också kommenterat tidigare på bloggen. Klicka på etiketterna nedan, för att hitta inläggen.
2013-05-06
Muskler dansare använder, del 2: Utanförliggande fotmuskulaturen
Det här är andra delen i serien om muskler dansare använder.
Läs första delen också! Dansare måste förstås vara starka och koordinerade i
hela kroppen, men det finns muskler som är viktiga specifikt för dansare och
kanske inte lika viktiga för icke-dansare. I den här serien försöker jag
redogöra för dem, var de sitter, vad de har för funktion och varför de är
viktiga för just dansare. Jag börjar nerifrån och vandrar uppåt genom kroppen.
I förra inlägget skrev jag om den inre fotmuskulaturen. Vi
har också något, som lite märkligt kallas den utanförliggande fotmuskulaturen.
Det är muskler, som inte sitter i foten, men som ändå styr den, framför allt
tårnas rörelser. De här musklerna sitter i underbenet, innanför de stora
vadmusklerna och på framsidan.
Musklerna i underbenet. Från anatomyfacts.com |
Den lyfta foten "fiskar". Från balletcoforum.com |
Peroneus longus och peroneus brevis hjälper till att pointa
foten och vinkla den utåt i relation till benet, det som i balett kallas för fishing. Longus har sitt ursprung just
nedanför utsidan av knäet och brevis ungefär mitt på vadbenet. Båda fäster via
en lång sena vid basen på femte mellanfotsbenet (det som går från lilltån till
mitten av foten). Peroneus tertius har sitt ursprung på nedre delen av vadbenet
och fäster på ovansidan samma mellanfotsben. Eftersom muskeln fäster på
ovansidan hjälper den istället till och flexar foten, men vinklar också foten
utåt, precis som de andra.
Tibialis anterior sitter på framsidan av benet. Den har sitt
ursprung på övre delen av skenbenet och membranet mellan skenbenet och
vadbenet. Den fäster via en sena på undersidan av första mellanfotsbenet (det
som går från stortån till mitten av foten). Muskeln flexar foten och
vrider/vinklar den inåt. Den stödjer också hålfoten.
Sicklad fot. Från abt.org |
Flexor hallucis longus är en muskel som ofta blir
överansträngd på dansare, vilket inte sällan beror på att de inre fotmusklerna
(se del 1) är svaga. Muskeln har sitt ursprung ungefär mitt på vadbenet och
membranet mellan skenbenet och vadbenet. Muskelkroppen sitter på utsidan av
hälsenan och fäster via en sena, som passerar innanför hälsenan och på insidan av
hälbenet, längst fram på stortån. Muskeln hjälper till att pointa foten, men
vinklar den också inåt – det som kallas för att sickla. Det är också den muskel
som skapar frånskjutet, när vi går.
Flexor digitorum longus har sitt ursprung på baksidan av skenbenet
och fäster via flera små senor vid alla tårna utom stortån. Den hjälper till
att pointa foten och kan också göra att foten sicklar. Den krummar tårna (som
att knyta handen fast med tårna) och hjälper foten att greppa underlaget,
särskilt ojämna sådana. Detta är den muskel som, tillsammans med FHL (se ovan),
tränas av den klassiska övningen att plocka upp tyg från golvet med tårna, som
de flesta brukar få av sjukgymnaster och liknande, för att träna fötterna.
Några övningar, som tränar den utanförliggande
fotmuskulaturen:
- Relevé med gummiband. Fäst ett gummiband runt insidan av ena foten och någonting som sitter fast, så att vristen dras utåt (foten vill sickla). Gör 5-10 relevéer och kontrollera att du håller foten linjerad igenom hela övningen. Upprepa med gummibandet runt andra foten.
- Flexa foten med motstånd av till exempel ett gummiband 10-20 gånger.
- Håll en mjuk boll mellan fötterna. Tryck främre delen av fötterna in mot bollen (sickla fötterna) 10 gånger. Övningen görs sittande.
- Håll ett gummiband runt stortån, så att tån lyfts från golvet. Håll i gummibandet med handen. Tryck stortån nedåt med motstånd av gummibandet 10 gånger. Upprepa med var och en av de andra tårna.
2013-05-04
Karriär utan talang
Den här veckan har ett antal videoklipp av barn som dansar cirkulerat på facebook. Jag har sett tre olika klipp i vitt skilda genrer - krumping, linedance och ballroom - med det gemensamt att barnen dansar helt makalöst bra. På youtube kryllar det för övrigt av videor på barn med helt obegriplig danskompetens. Detta tillsammans med den allmänna åldershetsen i dansvärlden tror jag är starkt bidragande till att jag så ofta får frågor från unga dansare i stil med: "Jag är 15 år och har dansat i ett år. Är det för sent för mej att bli professionell dansare?"
Det finns en allmän uppfattning om att man måste vara jätteung, när man börjar dansa, för att ha någon som helst chans att bli bra. Att se underbarn dansa förstärker förstås den uppfattningen. Deltagarna i So You Think You Can Dance är dessutom ofta runt 18 år. Då är det lätt att tro att man inte har en chans, om man inte redan är expert vid femton. Eller tio. Därför vill jag ge mej själv som exempel på att det går utmärkt att jobba med dans utan att ha varit världsbäst som liten.
Jag var inte speciellt begåvad på dans. Jag var inte speciellt obegåvad heller. Jag var bara som barn är mest. Förmodligen hade jag en supernormal motorikutveckling och helt medioker musikalitet. Att dansa var kul och gav mej en möjlighet att uttrycka mej, men om internet hade funnits hade det enbart varit mina föräldrar och eventuellt far- och morföräldrar, som hade velat titta på klipp av en dansande mej. Snarare än talang var det följande saker som gjorde att jag ändå alltid var helt inriktad på att jag skulle ha dans som yrke, när jag blev stor:
- Brist på självinsikt. Jag trodde att jag var mycket bättre än vad jag var.
- Stöd från viktiga vuxna. Både mina föräldrar och mina danspedagoger uppmuntrade mej.
- Motivation. Jag ville och därför var det möjligt.
Även om bra fysiska förutsättningar, musikalitet och tidig skolning kan vara till hjälp för den som vill satsa på en yrkesbana inom dans skulle jag säga att motivation är det absolut viktigaste. Talang har ingen betydelse, om man inte har lust. Jag saknar såväl de fysiska förutsättningarna som den tidiga skolningen (jag började visserligen tidigt, men det var på ett väldigt lekfullt sätt), men har nu sysslat med dans på heltid i tio år och försörjer mej helt och hållet på det. Om man vill så går det. Så är det bara.
Fotnot: Flera berömda dansare/koreografer har börjat sent. Birgit Cullberg var till exempel närmare 30. Alan Danielson var 26. Merce Cunningham var 18. Martha Graham var runt 20. Örjan Andersson började i slutet av tonåren.
Taggar:
Alan Danielson,
barn,
Cullberg,
dansaryrket,
dansutbildning,
dansvärlden,
lust,
lärande,
Martha Graham,
Merce Cunningham,
motivation,
motorik,
musikalitet,
talang,
tonåringar,
vuxna,
ålder,
Örjan Andersson
2013-05-01
Muskler en dansare använder, del 1: inre fotmuskulaturen
För ganska länge sedan nu frågade en läsare om vilka muskler en dansare använder. Det korta svaret är att dansare måste vara starka och koordinerade i hela kroppen, men det finns muskler som är viktiga specifikt för dansare och kanske inte lika viktiga för icke-dansare. I en serie (som förmodligen kommer avbrytas av inlägg på andra ämnen) ska jag försöka redogöra för dessa muskler, var de sitter, vad de har för funktion och varför de är viktiga just för dansare. Jag börjar nerifrån och kommer vandra uppåt genom kroppen. Således börjar vi i fötterna.
Muskeln på ovansidan av foten, extensor digitorum brevis. Ovanpå muskeln löper senor från muskler i vaderna. Det som liknar banden från tåskor är fotledens ligament. Bild från tarsaltunnelcenter.com |
Som alla regelbundna läsare förmodligen vet är jag ett fotfan. Fötterna är fantastiskt fascinerande, när man börjar iaktta dem och fundera på deras uppbyggnad och kapacitet. Varje fot innehåller 26 ben, som möter varandra i 34 leder. Redan där är jag hänförd, men det kommer mera. Benens totala vikt är cirka 100 gram (per fot), men tack vare fotens konstruktion klarar de att bära upp flera hundra kilo! Det beror på att foten är konstruerad som två trianglar, en sedd underifrån (häl, stortå, lilltå) och en sedd från insidan (stortåns trampdyna, häl och hålfot). Den som inte redan har fallit ned i tillbedjan kan läsa vidare om fotens muskler.
Ovanpå foten har vi en enda muskel med fyra huvuden, som går från ett gemensamt ursprung vid fotleden till var sin tå (ingen del går till lilltån). Muskeln flexar tårna. Om du sätter fingrarna på ovansidan av foten precis framför fotleden och flexar tårna kan du känna att muskeln aktiveras under fingrarna. Notera att lilltån inte går att flexa.
På undersidan av foten har vi däremot en massa muskler, som mestadels gå på längden från hälen till tålederna (dock inte ut i tårna). Några går också diagonalt. Musklerna ligger i tre lager. De små musklerna i det innersta lagret har framför allt som funktion att hålla tårna raka. Om vi inte hade de musklerna skulle tårna korsa varandra som en slags fläta. De andra musklerna gör tårnas arbete. Enklast att se/känna är de muskler som styr stortån och lilltån. Om du står eller sitter med hela foten i golvet och pressar ner stortån mot golvet kan du se eller känna med fingrarna hur muskeln i hålfoten aktiveras. Likadant om du rör stortån åt sidan. Om du pressar lilltån ner mot golvet kan du se hur muskeln på utsidan av foten aktiveras. De muskler som styr de tre mittersta tårna sitter mer rakt under foten och är omöjliga att se uppifrån.
Muskler med mera på undersidan av foten. Yttersta lagret till vänster och sedan längre och längre in. Längst till vänster syns inga muskler, utan ligament och bindväv. Bild från tennisfitnesslove.com |
Alla musklerna på undersidan av foten hjälper till att pointa foten. För att få en bra pointe är det viktigt att alla musklerna är starka. Det finns också muskler i vaden, som hjälper till att styra tårna (jag kommer skriva om dem i ett senare inlägg) och de blir lätt överansträngda, om musklerna i foten är svaga. För att kunna dansa på tåspets är det också nödvändigt med starka fotmuskler. Vi använder också fotmusklerna när vi går, springer och hoppar.
Några övningar, som tränar den inre fotmuskulaturen:
- Spreta med tårna, slappna av, spreta, slappna av, och så vidare.
- Kupa foten. Lättast sittande och lite tyngre stående. Börja med hela foten i golvet. Dra hålfoten uppåt, så att foten kupas. Var noga med att låta tårna vara långa och raka! Slappna av. Upprepa.
- Försök att röra en tå i taget. Stortån uppåt, neråt och i sidled. Lilltån neråt och i sidled. Övriga tår neråt.
- Tåväxling. Lyft stortån från golvet utan att de andra tårna rör sej. Byt, så stortån är lång mot golvet och övriga tår lyfts. Ha hela tiden lika mycket vikt på hela foten. Upprepa.
Alla övningar är bra att upprepa tio gånger. När det börjar kännas lätt ökar du till femton och så småningom tjugo gånger. Mer än så behövs inte, även när du blir starkare.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)