2010-06-17

Musikvalsnervositet

Uppgift till på söndag: Välj musik som skulle vara bra att använda till en kombination för nybörjare.

En sån uppgift ger mej mycket mer ont i magen än den borde. En till synes så enkel uppgift! Det är ju bara att ta vad som helst! Eller?

Nej, det är det inte, för Lynn och alla på kursen kommer bedöma den och kriterierna är otydliga. I alla fall för mej. Ja, det ska vara 4/4-takt och tydlig puls, så det är enkelt att följa för eleverna. Men sen då?

I hela mitt liv har folk haft synpunkter på mina musikval. Min bror, mina kompisar, mina lärare, mina elever. Alla synpunkter har gett mej dåligt självförtroende när det gäller musik. En period "tyckte" jag själv att jag hade dålig musiksmak. En senare period trodde jag att jag inte tyckte om musik alls. Jag har visserligen kommit på bättre tankar, men oron i magen finns kvar. Tänk om jag väljer fel. Tänk om musiken inte alls är bra för nybörjare, tänk om den är för konstig, för lättsmält, för svår, för ojazzig, för dålig. Tänk om jag är en tönt med dålig musiksmak. Tänk om jag är en dålig lärare, som inte ens kan bedöma vilken typ av musik som passar för nybörjare i jazz.

Jag brukar inte ens jobba i den här ordningen. Väldigt sällan väljer jag musik innan jag har börjat med kombinationen. För om jag inte vet vilka rörelser jag ska göra, hur ska jag då kunna veta vilken musik jag vill använda?

11 kommentarer:

Hanna sa...

Den där uppgiften + trummandet verkar vara kursens största orosmoment..

Det låter som om du fastnat i en orospiral. Dom går att stoppa! Ofta genom att bara hålla sig till här och nu och inte dra iväg för långt, utan bara se rent krasst på vad som gäller.

Du ska välja en låt nu. Den ska tyckas om av Lynn. Väljer du en låt som hon råkar inte tycka om är det det enda det innebär. Inget mer. Och skulle det hända kan du be om ytterligare förklaringar och exepel på enligt henne "bra" och "dåliga" låtar för att få en bättre bild av vad hon tycker passar. Du är ju där för att lära! Sen efteråt kan du välja själv om du håller med henne eller inte och bestämma vad du vill använda på dina lektioner och för dina elever.

Lycka till!

Emelie sa...

Tack, Hanna! Jag vet ju egentligen att jag är en bra lärare och att jag absolut kan välja lämplig musik. Kanske är det just därför jag blir så stressad också. Jag vill ju bara ha bekräftelse och inte kritik. :P

Hanna sa...

Heh, hur gick det då?

Emelie sa...

Det är inte förrän imorgon, så jag vet inte än, men jag lovar att rapportera!

Tiina Lindberg sa...

Jag brukar nästan alltid börja med musiken, rytm och melodi är det som är drivande för mig i skapandeprocessen... sen när jag väljer musik till övningar brukar jag fokusera på vilken känsla jag vill skapa i klassen just då. Energi, avkoppling, koncentration... har jag lektionen på en fredag brukar jag ha lite mer festlig musik :S en söndagmorgon väljer jag nog mer soft jazzig musik, och det blir ju ofta helt olika typ av musik beroende på årstid också.
Det är ju mycket lättare om man vet vad man ska ha för elever dessutom, när man vet om det är en grupp som är mottaglig för främmande musik eller om de behöver bekanta tongångar (radioskval) för att kunna ta till sig övningar och steg.

Emelie sa...

Ja, visst är det så. Men jag tycker det är svårt att välja musik först, som jag skrev. Och precis som du skriver är det så många faktorer som spelar in när man väljer musik. Såna här låtsasövningar känns så långt bort numera, så jag tänkte ta en grej jag gjorde med mina elever i höstas. Jag vet ju att det funkade, hehe, så det ska bli intressant att höra vad jag får för kommentarer.

Emelie sa...

Nu kan jag rapportera att min musik blev godkänd, fast kanske något snabb. Även mina rörelser blev godkända. Känns bra. :P

Tiina Lindberg sa...

HÄRLIGT. Positiv återkoppling efter prestationsoro är livet.

Hanna sa...

Grymt!

Hanna sa...

Okej.. Nu blev jag ju också väldigt nyfiken på vad du valde!

Emelie sa...

Jag har en skiva som heter BlueBreaksBeats med lite olika fartig jazz. Hade några olika alternativ därifrån för olika tempi, till exempel "Grooving with Mr G". :)