Som danselever lär vi oss att tänka på vår kropp som ett
instrument, ett arbetsredskap. Vi får lära oss att vi måste vårda vårt
instrument, men också att vi måste ”stämma” det. Det är visserligen inte en
helt orimlig bild och det är sant att vi i dansen använder vår kropp för att
förmedla det vi vill förmedla, men genom att tala om kroppen i termer av
instrument och redskap riskerar vi att glömma bort att kroppen också är en del
av oss själva. En stor del dessutom! Det är genom vår kropp vi upplever världen
omkring oss och kommunicerar med andra människor. När vi börjar se kroppen som
ett instrument eller arbetsredskap är det som att vi skiljer kroppen från oss
själva, som om den vore något vi kan ställa ifrån oss, när vi inte längre vill
arbeta. Då är inte heller steget långt från att ”stämma” kroppen till att tukta
den och därifrån till att straffa den. Den objektifierade kroppen utgör
nämligen en ständig källa till frustration för dansare och när den inte gör som
vi vill ligger det nära till hands att behandla den som en olydig hund.
Det här sättet att tänka på kroppen utvecklas inte av sej
självt. Unga danselever lär sej både av varandra och av sina lärare. Därför är
det av yttersta vikt att förmedla den kroppsuppfattning man vill att ens elever
ska ha. Dessvärre är den traditionella synen på eleverna extremt
objektifierande. Danspedagoger och andra som undervisar har sett som sin
uppgift att forma eleverna till den sortens dansare, som idealen föreskriver –
den sortens kropp som idealen föreskriver. Det blir tydligt i den gamla
”pedagogiska” devisen om att bryta ner för att bygga upp. Vem skulle tycka att
det vore ok att bryta ner en människa?
Förhoppningsvis ingen. Om det däremot inte handlar om en människa, utan om en
objektifierad kropp, kommer saken i ett nytt ljus. Om man ser kroppen som ett
verktyg, ett instrument, ett föremål eller i bästa fall en planta, kan det
framstå som helt rimligt med den typen av metoder. Ett träd måste ju beskäras,
för att växa! Jag har visserligen svårt att se framför mej en musikpedagog, som
slår sönder sin elevs instrument, för att sedan bygga ihop det igen på ett
”bättre” sätt, men låt oss inte fastna vid det.
När danseleven så småningom är färdigutbildad och fått ett
jobb har hen, åtminstone inom den västerländska danskulturen, betraktats som
koreografens verktyg. Objektifieringen fortsätter alltså och intensifieras
genom att kroppen inte ens är dansarens eget instrument längre, utan
koreografens. Det är koreografens känslor, tankar och idéer som ska uttryckas
genom dansarens kropp. Detta har som tur är förändrats i takt med att
koreografens och dansarens roller har smält samman samtidigt som nya arbetssätt
har vuxit fram, men på många håll finns grundidén kvar.
När dansaren slutligen kommer upp på scen är det publikens
tur att betrakta dansarkroppen och projicera sina egna erfarenheter på den. Hur
ofta väljer vi att se en människa på scen och hur ofta ser vi ett dansande
föremål? Det här är komplext, eftersom själva syftet med konst är att väcka
något hos betraktaren. Konsten ligger ju, som vi alla vet, i betraktarens öga.
Det vore lätt att bära, om inte alla de tidigare stegen hade tagits för att
frånta dansaren hens identitet och människovärde. När dansaren redan
fullständigt ser sej själv utifrån blir det dock den sista spiken i kistan.
Saker förändras, turligt nog, men även om både lärare och
koreografer blivit mer intresserade av individer och mindre av perfekta dockor
de senaste decennierna är objektifieringen djupt rotad i kulturen. Vi måste
alla anstränga oss för att inte skilja våra elever från deras kroppar. Min
kropp är inte mitt instrument. Jag är en hel människa och min kropp är en del
av mej.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar