2011-08-15

Vem är elevens handledare?

Jag sitter och läser in mej på de kursplaner jag har att följa i höst, när jag åter börjar jobba på gymnasiet. Det finns flera saker som gör mej en aning förbryllad i de nya kursplanerna, men särskilt en sak. I betygskriterierna för Dansteknik 1 står på flera ställen "eleven... i samråd med handledare". Vem är denna handledare? Mest logiskt vore om det var läraren, det vill säga jag. Men varför står det i så fall inte "i samråd med lärare"? Att det står "handledare" indikerar att det inte nödvändigtvis måste vara läraren. Men vem skulle det annars vara? I mina elevers fall skulle det kunna vara min kollega, som inte är behörig lärare men som kommer genomföra en del av undervisningen. Han är absolut kapabel att handleda eleverna, men får inte ansvara för undervisningen. Är det sådana som han som anses i kursplanen? De som förut har kallats "obehöriga lärare", ska de nu kallas "handledare"? Är det en ny befattning i skolan? Har jag totalt missat något som alla andra vet?

Jag undrar om formuleringen "i samråd med handledare" förekommer i kursplaner även i andra ämnen. Någon dag när jag har mycket tid över ska jag ta reda på det.

Inga kommentarer: