En gång auskulterade jag på en lektion, där en dans om
vintern lärdes ut och övades in. Eleverna var ungefär åtta år och av blandade
kön. I koreografin fanns två roller: snöflingor och istappar. Danspedagogen
delade in grupperna på ett sätt, som förmodligen kändes snabbt och enkelt;
tjejerna som snöflingor och killarna som istappar. Snöflingornas alla rörelser
var indirekta.* De sprang huller om buller och fladdrade med vita papper.
Istapparnas rörelser var istället direkta.* De rörde sej stelt med raka armar
och ben och pekade med pinnar. Det var absolut inga som helst fel på
koreografin. Den var enkel, uttrycksfull och kontrastrik. Problemet var att
eleverna bara fick tillgång till hälften av materialet. Flickorna fick enbart
öva indirekt rumsanvändning och pojkarna fick enbart öva direkt rumsanvändning.
Att grupperna var indelade på just det sättet förstärkte såklart också bilden
av att det endast finns två kön och att dessa är varandras motsatser.
Anekdoten jag beskrivit är ingen engångsföreteelse. Inom den
klassiska baletten har flickor och pojkar vanligen sin teknikträning i separata
grupper. Flickorna tränar tåspetsteknik och pojkarna tränar hopp. De dansar
tillsammans enbart när de tränar pas de deux (duetter). Jag har flera gånger
hört och läst om dansundervisare, som berättar att när de har killgrupper i
till exempel kulturskolan arbetar de på ett annat sätt än med ”vanliga” grupper
(dvs grupper som huvudsakligen består av flickor). Med killarna gör de
kraftfulla övningar med mycket förflyttning och explosiva rörelser. Vad de gör
med tjejerna nämns sällan, men man får väl anta att de övar på lätta/svaga
rörelsekvaliteter, eftersom det motsatta påpekas om pojkarna. Både i
balettskolorna och i kulturskolornas könssegregerade grupper tränas alltså
respektive kön i de rörelsekvaliteter, som är förknippade med deras könsroll.
Bilden av det binära könssystemet bekräftas och skillnaderna förstärks.
Jag menar att alla dansare behöver behärska alla
rörelsekvaliteter. Olika kvaliteter ligger mer eller mindre nära till hands för
olika personer, men min erfarenhet är att det är individuellt och inte könsbundet. För att utvecklas som
dansare behöver alla både få njuta av att använda de kvaliteter som känns
naturliga och lättillgängliga och träna de kvaliteter som känns svårare. Ju
fler kvaliteter som täcks in i varje lektion desto större chans att alla får
uppleva detta.
I exemplet med vinterdansen ovan skulle jag ha gjort två
saker annorlunda. Dels hade jag delat in grupperna på ett annat sätt och dels
hade jag låtit alla lära sej båda rollerna. Att dela in grupperna efter kön är
lika galet som att dela in dem efter andra fysiska egenskaper, till exempel
ljus- och mörkhåriga, blå- och brunögda, korta och långa, födda tidigt och sent
på året, och så vidare. Jag har aldrig varit med om att det skett (förutom
korta och långa, faktiskt). Hellre skulle jag rekommendera den klassiska
idrottsindelningen ett två ett två ett
två… eller på samma sätt fast kanske säga snö is snö is snö is… Efter ett par genomdansningar kunde grupperna
sedan fått byta roll, så alla fick prova snöns lätta, indirekta rörelser och
isens tunga, direkta.
Det finns ju heller ingen anledning att göra olika saker i
kill- och tjejgrupper.** I båda typerna av grupper bör alla rörelsekvaliteter
tränas. Och allra mest ska förstås de kvaliteter, som eleverna verkar ha svårt
för, jobbas med. Då utvecklas barnen som dansare och som människor, lär sej att
använda kroppen på mer varierade och nyanserade sätt.
Dagens tips för en jämlik danssal är sammanfattningsvis:
- Dela inte in tjejer och killar i olika grupper, utan välj ett annat sätt att dela.
- Låt alla elever, oavsett kön, öva alla rörelsekvaliteter.
- Lägg hellre mer tid på de kvaliteter eleverna verkar ha längst till än att förstärka det de redan kan.
*Begreppen direkt och indirekt handlar om hur kroppen rör
sej i rummet. Direkt rumsanvändning innebär rörelser med tydlig riktning.
Indirekt rumsanvändning är det motsatta, alltså rörelser i ingen särskild
riktning.
**Kanske diskuterar jag kill- och tjejgruppers vara eller
icke vara i ett annat inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar