Moderna Dansstudion, som jag driver tillsammans med Elin Rippe, är en uttalat feministisk dansstudio. Jag får ofta frågor om vad det innebär i praktiken. Därav denna bloggserie med enkla tips om hur danssalen kan göras jämlik. Precis som alla andra är Elin och jag ofullkomliga. Annars hade vi kunnat säga att vi driver en jämlik dansstudio. Nu är den bara feministisk - det vill säga att den strävar mot jämlikhet.
I mitt klassrum råder nolltolerans mot våld. Eh… ja, självklart?! Nej, det är inte så
självklart, faktiskt. Min erfarenhet är att många dessvärre ser mellan
fingrarna när det gäller mindre våldshandlingar. Kanske beror det också på hur
vi definierar våld. Jag ser all oönskad/påtvingad fysisk kontakt samt verbala
nedsättande kommentarer som våld. Det inkluderar alltså när en elev kanske bara
petar på en annan elev, så att hen blir störd. Allt sådant är oacceptabelt,
eftersom det skapar otrygghet och trygghet är en förutsättning för att alla
elever ska kunna må bra, utvecklas och vara kreativa.
Nolltolerans innebär att jag alltid säger ifrån direkt, att
jag avbryter det vi håller på med för att diskutera frågan och att jag faktiskt
skickar ut elever från lektionen, om våldet upprepar sej. När jag säger åt
någon att sluta utsätta någon annan är det en akut åtgärd för att skydda den
utsatta kompisen mot vidare våld, men när vi diskuterar saken försöker jag
lägga fokus mer på varför våld är oacceptabelt i allmänhet, inte vad en viss
person gjorde vid det här specifika tillfället. De få gånger jag har skickat ut
någon från klassrummet är det inte ett straff, som syftar till att betinga bort
ett oönskat beteende. Det är en sista utväg, för att möjliggöra för övriga
elever att arbeta ifred. Detta är viktigt för eleverna att förstå och därför
har jag förklarat och diskuterat det både med de som blivit utskickade och den
övriga gruppen. Att enbart straffa elever skulle vara att utsätta dem för ännu
en våldshandling.
Våld används för att skapa och upprätthålla maktordningar. I
patriarkatet är våld manligt kodat och män brukar våld både mot kvinnor,
transpersoner och andra män, för att befästa sin makt och status. Detta gäller
på alla plan från nationer, som för krig mot andra nationer, till nära
relationer. Det gäller även bland barn och ungdomar, i skolan och i frivillig
verksamhet. Även tjejer brukar våld av samma anledning – att befästa sin makt –
men då tjejers status i mångt och mycket avgörs hur attraktiva de är för killar
och våldet syftar till att behålla sin plats i en patriarkal hierarki är också
tjejers våld patriarkalt våld. Jag tror allt våld jag har bevittnat under mina
lektioner och i korridorer/omklädningsrum har varit till för att upprätthålla
en patriarkal struktur. Inte minst ”skojbråk”, som ofta accepteras av vuxna, fyller
en sådan funktion. Därför ser jag det som en feministisk strategi att aldrig
acceptera våld under eller utanför lektionstid.
Dagens tipslista:
- Var uppmärksam, så du upptäcker det våld som förekommer också i smyg.
- Se aldrig mellan fingrarna även om våldet är ”på skoj”.
- Diskutera våld som patriarkal strategi med eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar