I den här bloggserien jämför jag några aspekter på två
dansundervisningstraditioner. Den ena kallar jag dansskolan och den
representerar den kultur som enligt min erfarenhet råder framför allt i
yrkesutbildning. Det är en kultur som har smittat av sej på frivillig
verksamhet och i viss mån även gymnasieutbildningar, trots att den inte stämmer
så bra överens med gymnasieskolans styrdokument. Den andra kallar jag dans i
skolan, eftersom det är en kultur jag har uppfattat som rådande inom
dansundervisning i grundskolan. Det jag beskriver är generellt. Det innebär
inte att det är likadant överallt.
Både i dansskolan och i dans i skolan går mycket av
undervisningen ut på att eleverna härmar undervisaren. I dansskolan handlar det vanligen om att härma exakt i teknikövningar och instudering av repertoar. För varje
rörelse finns ett idealt utförande och för eleverna gäller det att hamna så
nära idealet som möjligt.
I dans i skolan är det mer subtilt vad härmandet handlar
om. Klart är dock att många av improvisationsövningarna utförs på ett slags
följa John-sätt, där undervisaren improviserar och eleverna härmar ungefär
likadant. Min erfarenhet är att det inte alltid finns en klar intention hos
undervisare av dans i skolan om eleverna ska improvisera själva eller härma
undervisarens improvisation eller vad det är de ska härma. Är det exakta
rörelser, kvalitet, tempo eller rumsanvändning som ska efterliknas?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar