2014-11-12

Eurocentrism och dans

Diskuterar eurocentrism och dans med min kompetenta kollega Melinda, som säger så här:
"Danser buntas ofta ihop som exempelvis 'afrikansk dans' eller 'latino' trots den stora mångfalden på kontinenterna och att stilarna inte liknar varandra och har sin egen historia. Det finns massor av historia att berätta om olika stilar. Till exempel Tobas, som är en av de äldsta danserna från Latinamerika. Vi benämner den 'indiandans' eller 'karnevaldans', vilket är galet vilseledande. Att vi inte pratar om djupet i den historien kan ha att göra med att vi börjar tala om Amerikas historia först efter Columbus. Den vite mannen startar historien. Jag har tänkt mycket på det efter att jag fick ord till att förklara att Street bara är ett paraplybegrepp för att göra det enkelt (och samtidigt svårare) för folk att välja dans."

2 kommentarer:

Carin Fröjd sa...

Ja det är ju konstigt att man kan säga "afrikansk dans" men ingen skulle ju komma på tanken att säga "europeisk dans". "Kan du den europeiska dansen du vet? Himla trendigt på friskis och svettis." lol

Emelie sa...

Hehehe, jag LÄNGTAR efter att valfritt gym startar ett gruppträningspass i europeisk dans - eller lite klatschigare: EURO! Härmed erbjuder jag mej att hjälpa till att utforma ett sådant pass!

Sedan jag började bli medveten om det här med eurocentrism har jag själv börjat säga att jag undervisar i europeisk modern/nutida dans istället för bara modern/nutida dans, faktiskt. Folk brukar bli lite förbryllade, men sedan fattar de poängen. :)