SVT2
Från dansportalen.se |
I påannonsen presenteras Birgit Cullbergs tolkning av
Strindbergs Fröken Julie som det
stora genombrottet för den moderna dansen. Ja, precis så generellt. Den som
hittade på vad som skulle sägas hade för tillfället glömt bort Cullbergs tyska
föregångare och förebilder (till exempel Kurt Jooss, i sin tur elev till Rudolf
Laban, och Mary Wigman) samt Isadora Duncan och en rad andra amerikanska
dansare. Jag har förresten aldrig förstått varför Cullberg så ofta placeras in i
den moderna genren. Hon var en pionjär inom svensk dans, javisst, men när det
gäller ordet modern kan jag på sin höjd sträcka mej till modern(istisk) balett.
Även om det finns vissa referenser till de tyska expressionistiska föregångarna
– de låtsade stamparna, de krumma ryggarna, de spretande fingrarna och de
flexade fötterna – hör Cullbergs verk hemma i balettgenren och ingen
annanstans. Birgit Cullberg älskade balett och använde sej enbart av klassiskt
skolade dansare. Trots de ovan nämnda brotten mot den klassiska balettens
regler följer det mesta av koreografin typiskt klassiska mönster.
Det är faktiskt första gången jag ser hela Fröken Julie, men jag har sett andra
verk av Cullberg tidigare och vad gäller rörelsespråk och berättarstil finns
det ingenting som förvånar mej i den här föreställningen. Två saker överraskar
mej dock. Det ena är hur otroligt omodern berättelsen är. Enkelt kan den
sammanfattas så här: uttråkad överklassflicka lever ut sin hämmade sexualitet
med betjänten, som till en början är motvillig, men sedan ändrar sej. Efter att
de har haft sex får flickan extremt dåligt samvete, för att hon har raserat
släktens heder och vill ta livet av sej. Mitt i hennes största våndor dyker
betjänten/älskaren upp igen och det är då den andra överraskningen sker.
Istället för att stoppa henne eller – som man hade kunnat förvänta sej av en
romantisk berättelse – komma precis lite för sent och sedan ångerfullt hålla
henne i sina armar medan hon långsamt avlider assisterar han självmordet, genom
att hjälpa till att stöta kniven i bröstet på henne. Hela föreställningen
slutar med att Julie ligger ensam och död på golvet i festsalen, där allt också
tog sin början. Birgit Cullberg var en danspionjär, helt klart, men det mest
kontroversiella ligger inte i rörelsevokabulären utan i det explicita
skildrandet av kvinnors sexualitet (inte minst i Fröken Julie). Ändå måste Julie dö på slutet, precis som alla sina
syndiga systrar under romantiken. Så fort de har förlorat sin oskuld måste
deras liv ändas.
Slutscenen påminner mej om filmen Black Swan och mina tankar kring den om varför man vill berätta
samma 1800-talsberättelse idag. Då vaknar ett sug att ändå diskutera Fröken Julie med mina elever. Hur skulle
de tolka historien och relationen mellan Julie och Jean? Skulle de tycka att
berättelsen är aktuell idag? Kanske finns det någonting i tvånget att hålla
tillbaka sin lust och värna om familjehedern som fortfarande är relevant?
Kanske måste jag se föreställningen en gång till tillsammans med dem.
Fröken Julie finns kvar på svtplay till och med 14/5. Om inte annat kan man se den för att ta del av vårt kulturarv och Niklas Eks fantastiska hopp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar