Snart är det slut på 2012. Det har varit ett händelserikt
år. Allt som hänt har inte hamnat på bloggen, men ganska mycket. Jag har
fortsatt skriva mest om hälsa och undervisning, men också om en del politiska
och fackliga frågor. Lärarlegitimationen har fortsatt att engagera mig, liksom
frågan om lärares (och i synnerhet estetlärares) status. Möjligheten för lärare
att köpa sej en kvalitetsstämpel och viljan att få in ämnesexperter i skolan
har gjort mej arg. Under sommaren jämförde jag mästare och lärare (och därmed
också lärlingar och elever) och skrev om vad jag gör för att få respekt av mina
elever, vilket jag tycker är en typisk lärarkompetens. Regeringen fortsatte
dock att välja bort kompetenta lärare till förmån för vinstdrivande läxhjälp
utan pedagogisk utbildning. I september kom förslaget och i december beslutet
om subventionerad läxhjälp (till alla som ändå skulle haft råd). Samtidigt
klagar de på att studentunderlaget till lärarutbildningen är för dåligt. Under
hösten skrevs en del om Skolverkets ”superlärare”, som skulle hjälpa ”vanliga
lärare” att få ordning på sin undervisning.
Kulturamas Kabaret var min sista föreställning i Växjö. Foto: Charlene Phil |
I januari och februari skrev jag om den press som finns på
högpresterande elever och ifrågasatte om de kanske ibland får höga betyg bara
för att de brukar få det. Sedan fortsatte jag med funderingar kring att se sina elever utvecklas, stötta utan att styra, hjälpa dem att skapa, i vilken ordning
man egentligen lär sej saker och vilket lärande som är meningsfullt. Lek i
undervisning och skapande är också något jag har berört. I mars blev jag påmind
om hur smittsam kreativitet är. Då kom också förslag på nationella prov iförskolan och jag funderade kring vad det egentligen är som testas. Senare
beskrev jag hur jag jobbar med och bedömer skriftliga uppgifter. Moderaternas
skolpolitiske talesman tyckte att för många valde programmet för estetik på
gymnasiet och föreslog att man skulle dra ner på antalet platser.
Jag har gett tips på hur man väljer tåskor, vad man kan göra, om man inte har några, och vad man bör kunna innan man börjar träna tåteknik. Jag har delat med mej av trick för hur man
hindrar tåskor från att glida av hälen och gett min åsikt om balettskor förbarn. Jag har dessutom försökt ge råd om teknikträning, till exempel hur mananvänder ståbenet, vad man kan göra för övningar hemma, hur man hittar sin
placering och hur man kan jobba med sin utåtvridning.
Liksom förra året har frågor om hälsa tagit stor plats på
bloggen, i år ofta i relation till de ideal som finns i dansvärlden och
samhället i övrigt. I början av året skrev jag en serie om smalhets. Frampå
våren skrev jag om eventuella hinder för överviktiga att dansa, men också att
man inte ska låta sej stoppas av att man är överviktig. I april publicerade
Göteborgsposten resultatet av en enkät om vad ungdomar skäms över, där det
visade sej att många skämdes över sina kroppar eller delar av sina kroppar. Jag
grät floder, men blev samtidigt stärkt i min övertygelse om vikten av att
ständigt jobba med sådana frågor med eleverna. Under året har jag också läst en
del om träningslära och insett hur lite dansvärlden hittills har brytt sej om
sådant. Behöver dansare träningslära? En liten serie om sund rörlighetsträning
fick inleda mitt svar på den frågan. Kost och näringslära är nästan lika
bortglömt och undanskuffat som träningsläran i dansvärlden. I två inlägg
ifrågasatte jag de kostråd som brukar ges till dansare och jämförde dem med
Olympiska Kommitténs kostråd för idrottare. Sveriges Radio rapporterade om
ortorexi (att vara besatt av träning), vilket förmodligen är ganska vanligt i
dansvärlden, och om hur vanligt det är med överträning bland kvinnligaelitidrottare. På begäran berättade jag om hur jag gjorde för att gå upp från undervikt till normalvikt.
Det supersmala idealet är inte det enda som varit på tapeten
på bloggen i år. Jag har också skrivit om tår, vrister, hälsenor, knän och
utåtvridning. Ett glädjande och inspirerande exempel på att man kan ha en
fantastisk danskarriär utan att leva upp till osunda ideal är Kristin Long, som
nyligen har pensionerats från San Fransisco Ballet.
Jag och min efterträdare Karolina på Kulturama i Växjö. |
Jag har inte sett så många föreställningar i år, men i april
var jag i Dresden och såg Derevo. Kort därefter gick Birgit Cullbergs Fröken Julie på tv. Det var första
gången jag såg hela, men jag tyckte tyvärr den kändes ganska omodern. Filmen The Artist var en betydligt starkare
upplevelse, som påminde mej om att hur
man berättar kan vara lika viktigt som vad
man berättar. En dansfilm jag ser fram emot nästa år är Desert Dancer med koreografi av Akram Khan. Den tror jag blir
väldigt spännande!
Kring mitt yrke finns fortfarande många myter. Jag har försökt
slå hål på några av dem: för- och nackdelar med att ha dans som yrke, att
danslärare latar sej hela dagarna och sprätter runt lite på kvällarna samt en
del generella föreställningar om dansträning. Jag har också berättat om varförjag dansar och lite om vad skapande innebär för mej.
Yoga har nämnts några gånger, men inte fått särskilt stort
utrymme, trots att jag åkte till Indien i början av sommaren just för att yoga.
Jag var där i tre veckor, men valde att ta bloggpaus under den tiden, för att
kunna fokusera på upplevelsen.
Kontaktimprovisation (kimpro) har kommit tillbaka in i mitt
liv i och med flytten till Malmö. I oktober åkte jag till Göteborg för att
delta i Radical Contact, ett konvent om kontaktimprovisation och kroppspolitik.
Där fick jag anledning att fundera över det fina med kimpro, att säga ifrån,
att lyssna med kroppen och vad tillit innebär.
Acroyoga är en ny grej jag börjat med i Malmö. Foto: Lou Grönwall |
I augusti arbetade jag mina sista veckor på Kulturama
Preparandum, då jag hade förmånen att fokusera på en enda elev, och hösten
ägnades sedan åt att skriva affärsplan och göra upp en budget. I december kunde
jag äntligen skicka in ansökan om att registrera firma hos Skatteverket och EmelieBardon Dans & Yoga var fött. Nästa år tror och hoppas jag att min främsta
sysselsättning kommer vara att vårda denna min nya bebis – och därmed komma
igång med undervisningen igen! Efter en höst med extremt lite undervisning
längtar jag efter att ha elever. Bring it on! Det är dags för nya möten.
Gott nytt år!
2 kommentarer:
Tack för dina blogginlägg under 2012, som många gånger gett mig nya tankar och fått mig att reflektera. Jag ser fram emot att läsa bloggen även 2013! Lycka till med allt.
Tack för lyckönskningen! Och tack för att du har läst!
Skicka en kommentar