2012-01-21

Lärarassistenter istället för högre lön

Jag känner en svensk lärare, som bor i Dubai. Där jobbar hon som lärarassistent på en engelskspråkig internationell skola. Skolan har höga terminsavgifter och därmed helt andra ekonomiska förutsättningar än de flesta skolor i Sverige, men låt oss ändå inte slå ifrån oss tanken. Systemet med lärarassistenter är briljant. På den nämnda skolan har varje lärare sin egen assistent, men jag kan tänka mej att det skulle funka med två assistenter på tre lärare eller en assistent på två lärare. Nåväl, jag ska inte fastna i detaljer. Poängen är den att assistenten gör allt det där runtomkringarbetet, som vanligtvis stjäl en massa tid från undervisningen. Lärarens uppgift är att planera, genomföra och utvärdera undervisningen. Ingenting annat. Chansen är stor att det förbättrar undervisningens kvalitet. Dessutom är det alltid två vuxna i klassrummet, vilket är bra både för de vuxna och för eleverna. Eleverna får mer vuxentid och de vuxna har möjlighet att diskutera de situationer som uppstått, enskilda elevers framsteg, gruppens dynamik, och så vidare.

Jag skulle kunna tänka mej en lärarassistent istället för högre lön. Faktiskt mycket hellre. Det skulle förstås kosta ännu mer, men det skulle också göra större skillnad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

tack för en bra blogg!
Jag funderar lite på vad man ska kräva i timlön som danspedagog och danslärare, både i månadslön men också som timanställd. och hur många klasser i veckan är egentligen en 100% tjänst på? och när kan man kräva att få en tjänst istället för en timanställning?

Du som har erfarenhet och grym koll kanske har svar på detta? eller var jag kan läsa om det?

Emelie sa...

Tack själv! Vad du kan begära i lön beror på en hel rad olika saker. Vilken utbildning har du? Hur mycket erfarenhet? I vilken kommun jobbar du? Hur gammal är du? I vilken skolform undervisar du? Det bästa är att kontakta Lärarförbundet på den ort du söker jobb i. De vet allt om lön och arbetsvillkor och kan dessutom hjälpa dej med argument till löneförhandlingen! Jag rekommenderar förstås också att bli medlem, om du ska fortsätta jobba med undervisning.

Hur många lektioner som ingår i en heltid beror också på några olika saker, framför allt vilket kollektivavtal du går på och hur långa terminer din arbetsgivare har. Jag är anställd i studieförbund och går därmed på cirkelledaravtal, där heltid innebär 1080 undervisningstimmar per läsår. De fördelas på läsårets 30 veckor samt intensivkurser och workshops på elevernas lov. Eftersom vi har så korta terminer vore det omöjligt att få in en heltid på enbart kvällstid. Det skulle bli 32 timmar i veckan. Hur avtalet för lärare fungerar har jag faktiskt sämre koll på. Återigen, kolla med facket!

Jag har skrivit mer om sådana här frågor under etiketten arbetsvillkor http://danslararen.blogspot.com/search/label/arbetsvillkor, ifall du vill läsa lite mer.

Anonym sa...

Det där med lärarassistenter tål nog att diskuteras.
Vilken utbildning skulle en lärarassistent ha? Kan det liknas vid relationen barnskötare-förskollärare?
Vilka situationer tillsammans med eleverna är inte undervisning, utbildning och pedagogisk verksamhet?

Emelie sa...

Ja, det är helt riktigt. Det måste såklart diskuteras och utformas på ett genomtänkt sätt, men jag tycker ändå det är en idé att ta i beaktande. För mej kan exempel på icke-undervisning vara att sms:a elever för att en lektion är flyttad, att kopiera bilder på yogaställningar, filma materialet samtidigt som jag försöker hjälpa eleverna att komma ihåg det, ladda upp nämnda filmer på youtube för att sedan länka till facebook eller blogg, där de kan hitta det, med mera. Har man yngre elever kan det också vara saker som att hjälpa någon till toaletten eller sätta på ett plåster. Det är naturligtvis pedagogisk verksamhet, men är ändå ett klart avbrott i lektionen, som kan göra att de övriga 15 barnen blir vilsna och oroliga och kan ha svårt att hitta tillbaka till fokus. Är man två vuxna kan den ena försvinna iväg med ett barn som behöver hjälp. Lärarassistenten skulle inte ha ansvar för att planera och utvärdera undervisningen eller (aktuellt när det handlar om dans) skapa koreograferat material. I en del andra länder, till exempel England och USA verkar det vara vanligt att barndanspedagoger har en assistent, som till exempel hjälper barnen att veta när det är deras tur att dansa och liknande (kan ses till exempel på klippet med hopsasteg, som jag bäddade in häromdagen).