2012-01-14

Bloggen som verktyg i undervisningen

Under tre terminer har jag använt mej av bloggar i min undervisning i två ledarutbildningar för blivande cirkelledare i dans och i min gymnasiegrupp. Jag hade höga förväntningar på bloggens funktion i arbetet, men när det nu gått lite tid måste jag erkänna att det fungerar halvbra. På många sätt är det förstås bra:

  • Vi har allt material samlat på ett och samma ställe. Inlämningsuppgifter, information, länkar till inspirerande youtubeklipp, och så vidare.
  • Alla elever och jag skriver på samma villkor. Alla kan göra inlägg och skriva kommentarer.
  • Det är lätt att sortera informationen på bloggen, eftersom man kan sätta etiketter på alla inlägg, som listas automatiskt.
  • Eleverna kan läsa varandras inlämningsuppgifter, kommentera dem, föra en diskussion och lära sej nya saker av det.

Men det finns också en del negativt med bloggarna:
  • Många elever är, till min förvåning, ovana vid att använda bloggar. De tycker det är svårt att registrera sej och logga in. Förvånansvärt få har ett googlekonto.
  • Eleverna glömmer bort sina inloggningsuppgifter.
  • Gymnasieskolan har en webbaserad lärplattform, som eleverna måste lära sej att använda. Därför kan det bli lite för mycket att lära sej att använda bloggen samtidigt.
  • Väldigt få läser varandras inlägg och ingen har hittills kommenterat det någon annan skrivit. Väldigt få har kommenterat det jag skrivit. Det levande samtal jag hade hoppats på har alltså inte blivit till i verkligheten.

Trots det kommer jag ändå fortsätta använda mej av bloggar, i alla fall tills jag kommer på något bättre. Fördelarna uppväger fortfarande nackdelarna och har jag tur utvecklas elevernas bloggvana och de upptäcker alla möjligheter bloggen skapar!

Inga kommentarer: