2012-01-20

Status och lön, del 1

Det var det där med status. Läraryrkets status, närmare bestämt. Den ska ju höjas i det närmaste, i alla fall om det blir som det är tänkt med införandet av lärarlegitimation. Men introduktionsår och legitimation är inte nog, enligt regeringen. Intagningskraven till lärarprogrammet måste också skärpas. Det ska vara svårt att komma in och svårt att komma ut och när man väl kommer ut ska man ändå inte vara riktigt klar. Och ändå räcker inte det, säger lärarfacken. För att höja statusen och locka fler toppstudenter till yrket måste lönen höjas markant. Mer utbildning, mer sållning och mer pengar. Då kommer folk att börja respektera lärarna. Det säger facken och det säger regeringen, men jag undrar:

  1. Hur många icke-lärare vet vilka intagningskraven är till lärarutbildningen?
  2. Hur många icke-lärare vet hur svårt eller lätt det är att bli godkänd på kurser och tentor inom lärarutbildningen?
  3. Hur många icke-lärare vet vad en lärare i genomsnitt tjänar?
Jag har inte kollat, så jag har inga svar, men en sak är jag säker på: Om man får höra en sak sägas gång på gång börjar man till slut tro på den. Om regeringen likt en LP-skiva med hack i outtröttligt upprepar att det är betygstrappans bottenskrap som kommer in på lärarutbildningen tror folk i allmänhet naturligtvis att det är så. Om facken på samma sätt använder argumentet att det kommer locka bättre studenter till utbildningen, om lönen höjs, bekräftar de regeringens påstående - och ännu fler kommer tro på det. Om massmedia dessutom öser på med den ena dokumentärserien efter den andra, som handlar om hur katastrofalt dålig den svenska skolan och dess lärare är, är läraryrkets status snart totalt raserad. Det verkar nästan vara en konspiration.

Så här skulle jag vilja att det var istället:
  • Regeringen borde säga: "Vi har 180000 kompetenta lärare i Sverige! Nu ska vi tänka ut strategier för att göra det möjligt för dem att använda sin kompetens på bästa sätt."
  • Regeringen borde också säga: "De som verkligen vill bli lärare ska komma in på lärarutbildningen! Sedan ska utbildningen ge dem alla verktyg de behöver för att kunna utöva sitt yrke."
  • Facken borde säga: "Vi har 180000 kompetenta lärare i Sverige! Vi är så grymma att vi borde få 10000:- mer i lön. Det förtjänar vi!"
  • Massmedia borde sända dokumentärserier och debattprogram, som lyfter fram de otroligt goda exempel som finns runt om i hela landet. Lärare som inte behöver ersättas av "superpedagoger", eftersom de själva redan är det. Elever som stöttar varandra. Skolor som jobbar med beprövade eller oprövade metoder, som leder till harmoniska elever, kreativa lektioner och avgångselever som är redo att gå vidare i livet.

7 kommentarer:

sökaren sa...

Jag håller så med dig! Det är ett fult sätt att säga att våra lärare är dåliga. Och jag blir alltid så ledsen när de gör såhär.

Emelie sa...

Jag med! Ledsen och arg. Som jag skrev, det liknar nästan en konspiration.

Anonym sa...

Hej!
Jag kunde sagt det bättre själv!
Hur sprider du detta mer än på din blogg?
Kram

Emelie sa...

Nej, jag hoppas att ni andra ska stå för den delen. ;)

Anonym sa...

Hej!
Det ska givetvis stå: Jag kunde INTE ha sagt det bättre själv!

Jadå jag hjälper till med spridningen.

Bertil Törestad sa...

Hur många lärare vet att 180 000 lärare är kompetenta?

Emelie sa...

Jag vet naturligtvis inte att alla 180000 är kompetenta och förmodligen är det väldigt svårt att ta reda på. I alla yrken finns naturligtvis individer som inte har den önskvärda kompetensen. Däremot tycker jag att det vore mer rimligt om åtminstone lärarfacken utgick ifrån att de flesta av deras medlemmar är kompetenta.

Jag kan förstås ha haft en extrem tur, men av alla de lärare jag har haft i förskolan (dåvarande daghem), grundskolan och gymnasiet har de allra flesta varit jättebra. Endast ett fåtal har jag inte gillat. Om det berodde på inkompetens eller på att vi bara inte matchade varandra kan jag inte uttala mej om.