2011 lider mot sitt slut och det är dags att sammanfatta. Förra året avslutades med att jag försökte bli
lite mer personlig på bloggen. Serien fortsatte i januari och faktiskt ännu längre, trots att den var tänkt att bara räcka i 30 dagar. Jag fortsatte också på sätt och vis den personliga linjen genom att berätta
varför jag hoppade av inriktning svenska och framför allt om den period då jag
övertränade samt vad det har lett till. Serien om överträning sträckte sej över 15 delar och skrevs framför allt i juli, då jag var ledig och hade chans att "dansa själv" som det kallas bland danslärare och pedagoger, men dessvärre kände av mina fysiska besvär mer än på hela resten av året. Serien kan också sägas vara en del av bloggens nya fokus på
hälsa. Det är något jag varit intresserad av länge, men som har fått större plats i min undervisning såväl som mitt bloggande under det senaste året. Förutom överträningen har jag bland annat skrivit om
nya lärdomar om att gå ner i spagat, att det inte går att
stretcha utsidan av låret men att det finns andra saker att göra istället,
de bästa yogaställningarna mot mensvärk, att
träna dans hemma och
menstruationens plats i träningsläran. I september skrev jag tre inlägg om
prestationsångest och Thérèse inspirerade mej senare att fundera kring om vi
hjälper eller stjälper unga tjejer genom vad vi säger till dem i all välmening. Några av inläggen om kropp och hälsa har blivit de mest lästa av mina besökare. Varje dag har minst en person, men ofta flera, hittat till min blogg genom att googla en fråga om hur man stretchar utsidan av låret. Det fascinerar mej att så många är intresserade av just det.
|
Foto: Charlene Pihl |
Jag har förstås också skrivit mycket om undervisning och vad det innebär att vara danslärare. Jag har till exempel skrivit om
beröm och
korrigeringar, att
flytta fokus från kroppen till föremål som till exempel balettskorna, att
använda datorn för att öka de mänskliga kontakterna i klassrummet, om
vad lärare kan vara beredda att göra för att hjälpa eleverna att nå målen, om
ordning och kaos, om
dansanalys och
improvisation och till och med om
språkundervisning. När Jan Björklund och senare Metta Fjelkner gjorde sina omdiskuterade uttalanden om
katederundervisning var jag förstås tvungen att skriva något om det också. Till stor del handlade det om hur irrelevant begreppet kateder är i ett ämne som mitt. Trots att jag tidigare lovat att aldrig mer skriva om barndans har jag skrivit mer än någonsin om just det! Jag har skrivit om vad
danslektioner för barn bör innehålla, hur man kan tänka när man
planerar dem och jag har gett en hel rad
tips på övningar man kan göra med små barn. Och detta trots att det har varit mitt första hela år utan en enda barngrupp! I övrigt har mina inlägg om yrket i första hand handlat om balans. Dels balansen mellan
konstnärsskap och lärarskap och dels balansen mellan att ha
världens bästa jobb och att ändå behöva vila,
inspiration, cred och lön för att orka med det. Det har också handlat om kraven på
multikompetens, att man till exempel både behöver kunna
sy en tutu,
föreläsa om upphovsrätt,
tolka styrdokument och
sätta betyg.
Det har varit ett år av skolreformer och den jag har skrivit mest om har helt klart varit
lärarlegitimationen. Inläggen har i första hand handlat om vilka som får legitimation och vilka som inte får det, men också om reformen i allmänhet. Inläggen har genomgående haft en negativ ton, trots att jag från början var positiv till införandet av legitimation. Ju mer jag har lärt mej om reformen desto mer negativ har jag blivit. I övrigt har jag skrivit om
elitsatsningar i grundskolan,
elevdemokrati och vilket
ansvar skolan har (eller inte har).
|
Jag gestaltar en gangsterdrottning i Martin Gallos koreografi.
Foto: Jonna Hovrell |
Diskussioner kring kunskapssyn och de konstnärliga kunskapsområdenas plats i skolan har som vanligt tagit stor plats på bloggen. Det har både handlat om
konst som metod i teoretiska ämnen och om
de estetiska ämnenas egenvärde. I maj och juni skrev jag en del om Juholts uttalanden om
kulturskolans och
de estetiska ämnenas betydelse i skolan. Det verkade vara den socialdemokratiske partiledarens
käpphäst i början, men sen försvann det bakom hyresskandaler och förlåtelseturnéer. I augusti läste jag en tidningsartikel om cannabisbruk och
skrev om den, så den handlade om konstnärliga uttryck kontra teori. Länken från artikeln ledde flera hundra nya läsare till bloggen, men inte många av dem verkar ha fastnat, eftersom besökarantalet snabbt dalade till ett 30-tal om dagen igen. Jag har också funderat runt om
duktiga elever kan bli framgångsrika utanför skolan, vems ansvar det är
om eleverna misslyckas, hur
tanken inte kan delas in i ämnen utan att vi tvärtom lär av
allt omkring oss och framför allt av varandra, om
elitism,
originalitet och
talang.
Jag har inte skrivit så mycket om de föreställningar jag har sett. Kanske beror det på att jag inte har uppskattat det jag har sett. Årets bästa föreställning var
'0'Märkt med Mariposa. Förutom den har jag bara skrivit om
The Forsythe Company's nya stycke och
Klungans föreställning Se oss flyga genom luften, varav jag gillade den senare men inte den förra. Jag har sett flera andra föreställningar, till exempel två nycirkusar och en finsk diskokavalkad, men inte lyckats få ner någon text om dem. Istället har jag skrivit en del om
böcker, som gett mej nya perspektiv på
dansens historia. Jag har också funderat kring dans som
en tjejgrej två gånger.
Den viktigaste boken handlade dock inte om danshistoria, utan om hur unga kvinnor med självskadebeteende remitteras till rättspsyk och vanvårdas där tills de är helt knäckta.
|
Jag dansar med Marco i Örestad, Köpenhamn, under 100 Dancers.
Foto: Christian Björklund |
Då och då under året har jag skrivit om mitt skapande vid sidan av jobbet och ibland visat exempel. Teman och stilar har skiftat. Det har varit
en tung koreografi i tystnad om självskadebeteende och ätstörningar, en flera år gammal
balettinspirerad konstfilm av Svea Duwe, ett krälande
självporträtt, en
teatral antidans om hallucinationer och ett stycke
lyrisk jazz om förlorad kärlek. I motsats till min vilja att visa upp sådant som blivit klart står min starka ovilja att
prata om nya idéer. Just nya idéer var dock något som behandlades under sommarens stora evenemang
100 Dancers i Köpenhamn, där jag fick anledning att fundera kring
intentioner och
terapi kontra konst.
Nu är det bara ett och ett halvt dygn kvar på 2011. Mycket har hänt, mycket har tänkts och skrivits ner, mycket har också glömts bort eller kommit i skymundan. Nu stundar ett nytt år, delvis redan planerat men ändå med många hemligheter. Inför det nya året önskar jag mej - och er alla - hälsa och inspiration!
2 kommentarer:
Alltid lika inspirerande att läsa din blogg och den stimulerar ofta till nya tankar och reflektioner.
Ser fram mot 2012 års inlägg. Gott Nytt År
mamma
Tack! Och gott nytt år tillbaka! :)
Skicka en kommentar