2011-03-02

"Försök få dina skor att göra exakt som mina"

Det finns ett youtubeklipp som cirkulerar bland dansare och andra just nu.



Det är förstås ett jättegulligt filmklipp och mina bekanta växlar mellan att minnas hur svårt det allra mest basala kan vara och att spekulera i om hon kommer satsa på modern/nutida dans i framtiden. Men jag skulle vilja uppmana till att titta på klippet en gång till och lyssna på läraren. För vad säger hon? Jo, "försök få dina skor att göra precis som mina" och "det är ingen fara om dina skor inte gör exakt det mina gör". Dina skor, inte dina fötter. Mycket tänkvärt i dansvärlden, där så mycket fokus ligger på kroppen. Alltför många dansare och danselever tror att det är något fel på deras kroppar. Vi blir petade på, korrigerade och vridna varje dag tills vi varken vet ut eller in. Vad är jag och vad är dansen? Vad är det för fel på min kropp, som inte ser ut precis som min lärares? Genom att prata om skorna istället för fötterna flyttas problemet utanför kroppen och den lilla eleven kan bli arg på sina skor istället för sin egen kropp, när de inte gör som hon vill. Åtminstone några år till.

2 kommentarer:

Prestationsprinsen sa...

Jättegulligt, men också lite sorgligt. Hon försöker så intensivt och ändå går det inte! Vad tänker hon tro?

Men verkligen intressant med skorna. Kan man använda samma grepp med att lära sig bokstäver och siffror - försök få pennan att... Eller på fotbollsträningen försök få bollen att...

Emelie sa...

Ja! Det finns alla möjliga sammanhang där man skulle kunna använda sej av samma pedagogiska trick.

Det är förstås omöjligt att veta precis vad hon tänker, men efter alla år med balett är jag väl förtrogen med upplevelsen av att en rörelse eller position är helt omöjlig att få till. Och än mer frustrerande när alla andra verkar kunna! Men ibland kan det också vara en positiv upplevelse - wow! så här har jag aldrig tänkt på att kroppen skulle kunna göra!