2012-08-24

Varför dansa balett som vuxen?

  1. Det är roligt.
  2. Fysisk träning stärker både skelett och muskler.
  3. I baletten jobbar man metodiskt igenom hela kroppen med kontroll och noggrannhet. Läraren tittar också hela tiden och korrigerar eventuella misstag. Risken för skador på grund av felaktig teknik eller dålig hantering av kroppen är alltså betydligt mindre än på ett gympass eller liknande gruppträning.
  4. Stort fokus ligger på det som i danssammanhang kallas placering, vilket är detsamma som icke-dansare kallar hållning. Baletträning ger alltså en fin och hälsosam hållning.
  5. Man tränar inte bara de stora muskelgrupperna, som man ofta gör på gym eller gympa. I balett måste man hitta och lära sej kontrollera de små, stabiliserande musklerna runt knän och fotleder, djupt liggande rotationsmuskler och alla de nyanser som gör armar och fötter uttrycksfulla.
  6. Som barn undersöker och utforskar vi kroppens möjligheter hela tiden i leken. Att börja dansa som vuxen innebär en ny chans att lära känna kroppen, ta kontroll över den, njuta av den och upptäcka hur man kan använda den.
  7. Man får fysisk, musikalisk och konstnärlig träning på samma gång.
  8. Balettens rörelsespråk är vackert och harmoniskt med långa, mjuka linjer. När man dansar balett får göra vackra rörelser och därigenom uppleva sej själv som vacker.
  9. Man får chans att leva ut alla sina gamla prins/ess/drömmar.
  10. Musiken är dramatisk och inspirerande.
  11. Om man tycker att miljön på gymmet är lite för bufflig, frustande och slamrig och att den på yogacentret är lite för eterisk, blundande och fylld av rökelse är danssalen en perfekt träningslokal, liksom mitt emellan. Där finns både lugn disciplin och energifull glädje.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Bra med alla rationella skäl du listar. Dock huvudorsaken för mig och många andra av de vuxna dansare jag känner är att det helt "irrationella" skälet att det bara är så roligt att dansa, har man väl börjat med balett är det jättesvårt att sluta.

//Gyro

Emelie sa...

Underbart att höra! Det är ju också det första argumentet på min lista! :D

Anonym sa...

Hej!

Jag är 18år och har börjat med balett. Jag har aldrig dansat innan, och balettlektionerna är bara 1h 15min en gång i veckan. Så jag undrar om du kunde blogga om balett träning hemma?

Även hur man blir vigare, hur ofta man ska stretcha och vad man ska göra för att inte förstöra sin kropp.

/Collan

Emelie sa...

Hej Collan! Välkommen hit! 75 min i veckan är ganska lite. Den vanligaste längden på balettlektioner är 90 min och dansar man inget annat skulle jag rekommendera 2-3 lektioner i veckan, om man vill utvecklas så mycket som möjligt. Det är dock inte möjligt på alla orter eller för alla plånböcker och då är det toppen att kunna träna lite hemma. Jag kommer absolut skriva om det framöver. I väntan på nya inlägg kan du läsa det jag redan skrivit tidigare: http://danslararen.blogspot.se/2011/11/trana-dans-hemma.html och klicka runt lite på bloggen. I högerspalten finns ett moln med etiketter, som kanske kan intressera. Under etiketten Tips finns till exempel några olika saker man kan jobba med hemma. Lycka till!

Anonym sa...

Hej Emelie,

Förut har jag dansat, men aldrig balett, fastän jag alltid har tyckt om ballet. Jag vill förbättra min hållning och balans. Om jag inte såg fel ovan på bilden så är det äldre människor som dansa balett.nu undra jag om man kan börjar med 47 år med balett (jag skulle verkligen älskar att börjar dansa balett, men är rätt att det är försent!)

Emelie sa...

Det är aldrig för sent! Om du är sugen tycker jag absolut att du ska börja! Precis som jag har skrivit i inlägget ovan är balett mycket bra träning för både hållning och balans. Om du börjar i en grupp som inte specifikt riktar sej till vuxna kommer du förmodligen vara ganska mycket äldre än de flesta andra i gruppen, men på de flesta ställen jag har tränat och/eller undervisat har det dykt upp en eller flera i din ålder eller äldre. Läs gärna om min före detta elev Lennart, som var 72 när han började med balett! http://danslararen.blogspot.com/2012/01/lennart-72-balettelev.html På min förra arbetsplats i Växjö är vuxengruppen (tidigare kallad Tantbaletten) den näst största balettgruppen den här terminen! Bara nybörjare 6-8 år är större. :)

Jag tror att du under etiketten Ålder http://danslararen.blogspot.se/search/label/%C3%A5lder kan hitta mycket som du tycker är intressant. Där finns flera inlägg som handlar om att börja dansa i vuxen ålder. Lycka till!

Anonym sa...

Hej Emilie,

tack så mycket för dina goda råd och upmundran :0), jag är glad att läsa, att jag inte är för gammal att börjar med balett. Nu är det bara att passa på och börja med balett. Det ser jag verkligen framemot!

Tack igen!

Anonym sa...

Hej och tack för dina peppande inlägg om att börja dansa som äldre:-). Känns verkligen inspirerande. Jag är 34 och har börjat med balett för ett halvår sedan. Känner mig dock väldigt "gammal" och ovig. Går det någonsin att komma ikapp vad det gäller vighet och teknik vid min ålder?

Emelie sa...

Vad roligt att du känner dej peppad av mina inlägg! Jag skrev ett svar på din fråga, som blev ett eget inlägg: http://danslararen.blogspot.se/2012/09/kan-man-bli-vig-nar-man-ar-vuxen.html

Anonym sa...

Varför känns balett så mycket svårare än annan dans? På grund av att det är så mycket teknik?

Anonym sa...

Hej Emilie!
Jag är väl inte riktigt vuxen, men jag är 15 år och har aldrig dansat förut och är ganska ovig. Jag har nu upptäckt baletten och jag undrar om det är försent att göra "half-proffisionell" kariärr inom balett för mig. Jag har bra kondition o så, men eftersom vi bor kanska långt bort från en balett skola kan jag bara träna 1 gång per vecka, men jag är annars villig att träna hårt. Så... Är det försent??
tack så mkt! Fin blogg :)

Emelie sa...

Tack! Eftersom jag inte har sett dej är det omöjligt för mej att avgöra hur stora möjligheter du har att satsa på en karriär inom balett. Efter puberteten är det svårare att utveckla den rörlighet som krävs för genren, inte minst i fötterna, för att kunna dansa på tåspets. Generellt skulle jag dock säga att det är möjligt att skapa sej en karriär som dansare, även om man börjar vid 15 års ålder. Jag rekommenderar att du diskuterar saken med din dansundervisare. Lycka till!

Anonym sa...

Hej Emelie!
Är en tjej på 16 år som så gärna vill börja dansa balett! Har gått på några lektioner när jag var ett litet barn men kommer inte ihåg någonting! Är verkligen superfascinerad av balett och har alltid varit. Men det är lite svårt att börja i en nybörjargrupp då de flesta är mycket yngre än mig, och vi snackar 10 år yngre! Vad ska jag göra?!

Emelie sa...

Hej! De flesta orter brukar ha nybörjargrupper även för ungdomar. Om det inte finns på din ort kan du göra något av följande:

1. Efterfråga det där det finns balett för barn. Prata direkt med läraren eller med den som har ansvar för utbudet. Säg att du är sugen på att börja. Förhoppningsvis finns det fler i din ålder som är det.

2. Åk till en närliggande ort, där det finns kurser.

3. Åk på sommarkurs i en större stad. Det brukar finnas i Stockholm och Göteborg och eventuellt andra ställen.

Lycka till!

Anonym sa...

Hejsan :)
Jag är en tjej på snart 17 år. Jag är väldigt intresserad i ballet och vill så gärna lära mig det.
Tror du att det går att lära sig att dansa ballet genom bara youtube lektioner? Om inte, känner du kanske någon balletskola eller kurser som ger lektioner för endast tjejer och billigt?
Skulle uppskata ett svar...

Tack på förhand!

Emelie sa...

Hej! Det är möjligt att lära sej mycket från youtubeklipp, men jag rekommenderar verkligen att du också tar hjälp av en lärare/pedagog, som kan upptäcka eventuella misstag du gör och hjälpa dej att korrigera dem. En lärare/pedagog kan också hjälpa dej att avgöra när och hur du ska gå vidare i din träning.

För att kunna rekommendera en skola behöver jag veta var du bor. Om du bor i Malmö rekommenderar jag såklart att du kommer till mej. Jag vet ingen skola som officiellt erbjuder lektioner enbart för tjejer, men faktum är att de flesta grupper - särskilt på mindre orter - ändå består av enbart tjejer. Om du vill vara helt säker kan du ringa den skola eller de skolor, som finns på din ort, och fråga vilka kön eleverna har.

Lycka till!

Anonym sa...

Hej
Vilken inspirerande blogg.
Om dina kurser fanns i Stockholm skulle jag börja direkt.

Vilken skola skulle du rekommendera i stockholm för ngn som vill ta balettkurser i 29 års åldern?

/Rossi

Emelie sa...

Hej Rossi! Välkommen hit! Vad roligt att höra att du blir inspirerad av bloggen! Om du kommer till Malmö någon gång är du varmt välkommen att delta i mina klasser. Eller bjud in mej till Stockholm! Jag har inte dansat balett på så många olika ställen i Stockholm, men när jag dansade på Balettakademien tycker jag det var ganska god stämning och lättsamma undervisare. Kursdeltagarna var också i många olika åldrar. De klasser jag tog var på mellan och avancerad nivå, så jag vet inte hur det ser ut med åldersfördelningen på nybörjarklasser. Dock hade BA i alla fall på den tiden klasser "för mer vuxna" där deltagarna var från runt 25 och uppåt. Kolla om det fortfarande finns! balettakademien.se Lycka till!

Anonym sa...

hej
jag är 13år och är ganska smal men kan man bli proffs om man börjar med balett nu

Emelie sa...

Vad gäller åldern är det möjligt. Sen är det en massa andra saker som avgör. Jag har skrivit ganska mycket om detta tidigare, så leta runt lite på bloggen, till exempel under etiketterna Ålder och Dansutbildning.

Anonym sa...

Hej!
Tack för en jätte trevlig blog :) Jag är 27 år och har just börjat dansa igen efter 16 års uppehåll.. Jag går på klassisk balett 3 gånger i veckan men jag tycker inte jag utvecklas alls, klassen är för stor för att alla sak få indiviuell träning och det är många ganska flamsiga och omogna personer som syns och hörs mest. Instruktören lägger inget fokus vid teknik vilket är någon jag vill förbättra så att jag får en bra grund att stå på. Jag har funderat på att ta några privatlektioner men kan inte hitta någon som erbjuder set. Du vet ingen skola i Göteborgsområdet som skulle passa mig en ambitiös vuxen nybörjare som vill utvecklas och bli så bra jag bara kan?
Tack/ Sofia

Emelie sa...

Hej Sofia! Tyvärr har jag inte alls någon bra koll på skolorna i Göteborg, men utifrån vad du berättar tycker jag absolut du ska försöka hitta någon annan! Om du kommer till Malmö någon gång är du förstås varmt välkommen till mej. Du kan både droppa in på en klass och boka tid för individuell undervisning.