2012-02-22

Dansa på tåspets

Tåskor. Från 4dancers.org
Låt oss först och främst slå fast: att dansa på tåspets (eller tå, som dansare säger) är onaturligt och svårt. En del dansare ser det som argument nog för att låta bli och går aldrig upp på tå under hela sin karriär. Andra vill ändå lära sej. För kvinnor och flickor som vill satsa på klassisk balett är det mer eller mindre obligatoriskt. Jag tycker att man ska dansa på tå om man vill det, men eftersom det är något fötterna inte är designade för är det extra viktigt att vara rädd om sej. Det finns egentligen fyra saker att ta hänsyn till, när du avgör om du ska börja: ålder, styrka, rörlighet och teknik.

  1. Börja inte dansa på tå för tidigt! Hur stark drömmen och viljan än är låter jag ingen av mina elever börja på tå förrän de har fyllt 13 år. Anledningen till det är att skelettet är mjukt fram till ungefär 12-årsåldern. Om skelettet är mjukt, när man börjar dansa på tå, är risken stor att benen i foten deformeras och leder till bestående skador. I värsta fall kan man få ont i fötterna resten av livet. Det finns dansare som börjar på tå vid lägre ålder, men det är inget jag rekommenderar. Om du börjar tidigare, se till att du går för en lärare med mycket stor erfarenhet och kunskap.
  2. Ta reda på om du är tillräckligt stark! Om du kan göra relevé (på halvtå) 20 gånger på ett ben OCH på det andra benet (alltså ett ben i taget) på din maxhöjd är du förmodligen tillräckligt stark för att orka dansa på tå. Om du inte kan göra det kan du träna genom att göra relevéer både på ett ben och två ben. Jobba också noggrant med alla stångövningar, eftersom de bygger upp styrkan i de rätta musklerna.
  3. Ta reda på om du är tillräckligt rörlig! Att försöka dansa på tå, när man inte har tillräckligt rörliga fötter är väldigt frustrerande. Det vet jag av egen erfarenhet. Man kommer då inte upp på den lilla plattformen, som det är meningen att man ska stå på, utan får liksom balansera på hörnet. Det är mycket svårt att hålla balansen och mer eller mindre omöjligt att utföra några andra rörelser än relevé. Sitt på golvet med benen sträckta framåt och fötterna pointade. Titta på dej själv i en spegel eller ta ett kort på dej själv i profil. Om du kan dra ett vågrätt streck från mitten (i höjdled) av knäet till lilltåleden är du tillräckligt rörlig för att komma upp hela vägen på tå. Om lilltåleden är ovanför strecket kan du stretcha vristerna, massera fötterna och stretcha hälsenorna, för att bli rörligare. Ha tålamod! Det tar tid. Om lilltåleden är nedanför strecket betyder det att du är mycket rörlig och risken är då istället att du kommer rulla över plattformen, vilket försvårar balansen och ökar riskerna för skador. Se till att träna upp styrkan i dina fötter, så du kan kontrollera dem även på tå!
  4. Du bör ha tränat en del balett innan du börjar på tå. Vissa säger 3 ggr/v i minst ett år, men jag låter även elever som har tränat mindre börja på min tåklass - om jag tror att de kommer klara det. Förutom att du måste vara tillräckligt stark och rörlig måste du också ha någorlunda kontroll på din utåtvridning och kunna de grundläggande teknikövningarna. Eftersom både balans och koordination blir svårare på tå måste du kunna kontrollera dina rörelser på helfot och halvtå först.
Fötter som inte har trivts så bra i sina skor.
Från pointeshoefitting.co.uk
Något annat som är viktigt för lyckad tåträning är bra skor. Det är omöjligt att rekommendera något särskilt märke eller någon viss modell. Alla fötter är olika och det är därför det finns så många olika skomodeller. Ta god tid på dej att prova ut ett par skor som passar dej! Gå till en välsorterad dansbutik. Även om det inte finns någon där du bor är det värt att resa någonstans där det finns (till exempel Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn) istället för att beställa första bästa par från internet. Obekväma skor är ett gissel i vardagen och förstås ännu värre i ett sånt här extremt sammanhang!

Fotnot: På tåspets heter på franska en pointe och det är det uttryck som används internationellt.

Inga kommentarer: