2012-02-14

Vad jag ser, vad eleverna ser och vad föräldrarna ser

På facebook har det på sistone cirkulerat en del bildcollage, där man jämför samma verklighet ur olika personers ögon, som till exempel den här:
Från övre vänstra hörnet: 1) Hur mitt rum ser ut; 2) Hur jag ser det;
3) Hur min mamma ser det; 4) Hur min mamma skulle beskriva det.

Med tanke på vad jag skrev igår tycker jag de olika perspektiven kan vara värda att ha i åtanke, när ens elevers föräldrar har synpunkter på undervisningen. Några exempel:
Jag ser: träning i rytmik, motorik, uppmärksamhet och musikalitet
Barnen ser: läraren
Föräldrarna ser: lek
Jag ser: träning i kroppskännedom, motorik och musikalitet
Barnen ser: knän
Föräldrarna ser: lek
Jag ser: rörelseglädje, träning i gestaltning
Barnen ser: stora, färgglada fjärilar
Föräldrarna ser: lek
Jag ser: träning i balans, koordination, musikalitet och rumsuppfattning samt förberedelse för temps-levé
Barnen ser: vita, galopperande hästar eller magiska, flygande häxprinsessor
Föräldrarna ser: lek
Bilderna är lånade från: vevede.com, childrensnatureinstitute.org, sigrid-jois.blogspot.com, musictomyears.com och atimetodancestudio.net

2 kommentarer:

Sofie sa...

Ett ständigt problem för mig som danspedagog för barn! Föräldrarna kommer och tittar och ser- Lek. Många har dålig förståelse för att barnen utvecklar färdigheter som är nödvändiga för att de ska kunna utvecklas i dansen.
Att vi ägnar hälften av lektionen till just "lek" och inte enbart dans ser de som bortkastade pengar nästan. För leka kan de göra hemma?!
Men att vara elefant och klampa högt i takt till musiken eller en liten fjäril som flaxar sina vingar varannan takt ger nog mer till barnen än att öva fotisättningstekniker.
Tack för en blogg som ger lite intellektuellt utbyte!

Emelie sa...

Tack själv! Jag är glad att du läser. :) Jag tycker ju att det föräldrarna ofta menar med "dansa" är sånt de kan göra hemma. Att härma Melodifestivalen är ju knappast något de behöver en lärare/pedagog till!