2011-03-30

Nya lärdomar om att gå ner i spagat

Jag har just upptäckt sajten FrontSplitsFast.com, där sjukgymnasten Lisa Howell hjälper dansare att öka sin rörlighet och vighet utan all smärtsam stretch vi vanligen utsätter oss för. Jag är helt fast. Lisa Howell slår hål på myter och ger oväntade tips, som bygger mer på att släppa taget om nerver och fascia. Att massera nacken kan till exempel vara ett bra trick för att kunna gå ner i spagat!

Sajten är ett komplement till den dvd med flexibility programmes som Howell säljer, men själva sajten innehåller mängder av nyttig information den också. Där finns skrivna artiklar, podcasts med frågor och svar och allt möjligt annat. Jag har just börjat utforska den.

5 kommentarer:

jennie sa...

Hej bäste Emmelie!
jag klarar av att vid vissa stunder gå ned i spagat på höger ben dvs om jag är uppvärmd,avslappnad,mår bra,kan inte om jag har mensteation är förkyld,eller deppig så för mig handlar det om att må bra både fysiskt och psykost.Har är vig på hela högra sida av kroppen,men på vänstra,på vänstra benet har jag 20 cm kvar till spgat,splitt har jag 15cm,har dock förr klarat splitt.gillar Lisa howll undrar vart jag kan köpa hennes dvd.

Emelie sa...

Hej Jennie! Välkommen hit! Tack för din intressanta kommentar! Den visar att det verkligen är många saker som påverkar vår rörlighet och att det kan skifta snabbt beroende på dagsformen. Du kan beställa böcker och dvd:r från http://theballetblog.com eller http://frontsplitsfast.com.

Hanna sa...

Hej!
Jag älskar att dansa och dansar fyra gånger i veckan. Dock är jag ganska stel och har en lång väg kvar till både split och spagat. När jag hittade detta blev jag däremot väldigt nyfiken. Fugerar det verkligen? Har du undersökt programmet yttligare? Och i sånna fall, är det värt att beställa?

Tacksam för svar!

Unknown sa...

Oh, Tack för ett jättebra tips!

Emelie sa...

Varsågod! :)