2011-11-15

Ansvar

Imorse hörde jag ännu ett uttalande, som handlade om något skolan borde ansvara för trots att det låg långt bortom den verksamhet som vanligen bedrivs i skolor. Jag kommer inte ens ihåg vad det gällde, men jag kommer ihåg att jag själv, likt en tjurig gubbe, utbrast: "Allt är visst skolans ansvar nuförtiden." Vilket sammanträffande då, att jag bara en liten stund senare klickade på en länk till Pål Janssons inlägg om ansvar på Skola och samhälle!
"Samhällsklimatet 2011 innebär att det idag mer handlar om att få eller kräva och nästan aldrig om att kämpa eller samarbeta. Det stora felet har uppstått genom den delvis borttappade grund för mänskligt ansvar som varje individ sannolikt bar på för bara några generationer sedan. Det har blivit diffust och obehagligt i skoldebatterna eftersom barnet (nyckelspelaren i dennes egen utveckling) inte bär ansvar för något? Och just denna samtida ”självklarhet” fungerar som hinder och sabotage i den pedagogiska debatten, i skolan och förstås i det omgivande samhället."
Läs hela inlägget!

Inga kommentarer: