2011-06-15

Ännu fler pluspoäng till Juholt

Snart kommer väl bloggens läsare tro att jag har blivit sosse. Jaja, då får ni väl tro det då! Faktum är att Håkan Juholt har gjort det igen. I dagens partiledardebatt handlade hans första replik i duellen mot Jan Björklund om hur bra och viktigt estetiska programmet är! Dessutom hade han en ganska oväntat synvinkel. Han berättade att han träffat personer som driver ledande IT-företag och att de alla har gått estetiska programmet. Mixen av kreativitet och tekniskt kunnande är nödvändig för den driftighet som krävs för att driva den typen av företag, säger han. Underbart! Som svar försöker Björklund krysta fram någonting om att han också tycker att estet är ett bra program som "förenar höga kunskapskrav och estetiska förmågor". Jag säger då det. Han har ju inte fattat nåt.

Lyssna här!

Läs också Juholt vill återinföra estetisk verksamhet.

4 kommentarer:

John Wilander sa...

Hej Emelie!

Jag arbetar inom IT sen många år, driver en svensk IT-community med 600 medlemmar, går på otaliga seminariekvällar och konferenser inom IT, bloggar om IT, har undervisat IT-programmet vid Linköpings universitet och så vidare. Branschen drivs inte av esteter. Håkan Juholt har fått det om bakfoten. De med estetisk inriktning inom IT har dessutom nästan alltid studerat vidare och skulle aldrig titulera sig esteter.

Idag kom en debattartikel om just Juholts påstående om esteter inom IT (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nedvardera-inte-teknisk-utbildning-juholt_6252244.svd) och den har redan 210 kommentarer.

Snälla sprid inte denna osanning vidare. Esteter är bra och nyttiga nog utan att man ska behöva skruva på sanningen. Eller hur?

Emelie sa...

Hej John! Välkommen hit! Tack för ditt klargörande. Jag är den första att skriva under på att estetisk kunskap har ett egenvärde (läs till exempel gärna det här inlägget http://danslararen.blogspot.com/2011/06/hoga-kunskapskrav-vs-estetiska-formagor.html). Jag ber om ursäkt för att jag så okritiskt spridit vidare ett påstående som jag inte visste var sant eller inte. Det jag tycker är mest intressant är dock att Juholt trycker så mycket på de estetiska kunskapsområdenas betydelse i skolan. Jag tror faktiskt att det är det enda konkreta jag hört honom säga, att mer konst ska in både i skolan och resten av samhället. Jag är helt på det klara med att teknisk utbildning är viktigt både för individer och för samhället. Det är också något det skulle behövas mer av i framför allt grundskolan!

Jag skulle för övrigt heller aldrig titulera mej estet. Jag gick visserligen estetiskt program på gymnasiet, men har efter det sex års utbildning och kan kalla mej både teatervetare och lärare. Det finns dock andra saker som känns viktigare om jag vill definiera min identitet.

John Wilander sa...

Liten kommentar om mitt eget karriärval. Jag lämnade högstadiet med vettiga betyg, ett stort intresse för datorer och musik samt en viss fallenhet för teater. Jag kan nu konstatera att Natur på gymnasiet och en efterföljande civilingenjörsutbildning + forskning har gett mig ett välavlönat, intressant yrkesliv. Men ... valet där efter högstadiet var influerat av ett påtagligt samhällstryck att inte gå någon sorts konstnärlig väg och det stör mig än idag. Därför har jag lovat mig själv att inte avråda mina egna barn från en karriär inom musik, teater eller liknande. Jag kommer vara ärlig och tydlig kring vad de kan förvänta sig i form av arbetsmarknad, lön och så vidare. Men en estetisk bana måste vara ett fullgott val.

Emelie sa...

Det låter som om dina barn har en klok pappa. :) Personligen tycker jag att det är så svårt att byta bana eller bredda den när man väl har valt. Nu skulle jag vilja läsa fysik, men det är lite lurigt att hitta kurser som passar. Jag får nog börja med att läsa in fysik A på komvux. Jag ångrar absolut inte mitt val, för jag hade inget som helst intresse av att gå natur på gymnasiet, men intresset har vuxit fram. Egentligen är det kanske inget problem, men det känns lite så...