2011-04-30

Multikompetens

"Det är mycket du ska kunna," sa min bästa vän häromdagen, när jag hade fyllt vår lägenhet med sjok av vitt tyll. Jag håller på att sy en tutu, som förhoppningsvis kommer stå rakt ut när den är klar. Det är sånt som ingår i att dansa balett. Visste ni att alla som dansar balett, inklusive premiärdansare som sliter flera par skor per föreställning, syr i banden i sina balettskor själva? Har man inte anställning eller stora anslag behöver man dessutom sy en massa andra scenkläder själv och nu håller alltså jag på att sy en tutu. Den ska stå modell för hur mina elever sen ska sy sina tutuer till uppvisningen om en månad.

Så till listan över danslärarens kompetenskrav; dansare, lärare, koreograf och ljudtekniker; lägger jag nu också kjoldesigner och skräddare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Emelie!
Jag stannade uppe till tre och kollade på den här dansen och jag FATTAR INTE vad den handlar om. Jag tänker nog för mycket in i det. Men kanske någon form av närhet. Hoppas du kan kolla när du har tid (den är 25 minuter lång) Vill verkligen förstå den koreografin.

http://svtplay.se/t/128511/veckans_forestallning_-_mcgregors_magi

Anonym sa...

Eller mer liksom, vad händer? Jag förstår ju vissa bitar, men resten är "bara dans". Vad gör dom? Vad händer?

Emelie sa...

Jag har lite för dåligt internet hemma för att kunna titta på det här. Jag ska titta och kommentera när jag är på ett ställe med bättre internet. Tack för tipset!

Emelie sa...

Nu har jag tittat. Ja, vad händer? De dansar, det är vad som händer. I alla fall i mina ögon. Om jag skulle analysera det här skulle jag förmodligen först utgå från att det är ett abstrakt stycke och fundera kring saker som hur de använder musiken, hur intensiteten byggs upp för att sedan gå ner lite och återigen byggas upp mer och mer till en kulmen mot slutet. Sedan skulle jag kanske börja fundera på ljus och scenografi. Varför är det så kallt? Vad innebär ljuset och mörkret? Ibland gömmer sej folk i skuggorna. Vad betyder det? Och så skulle jag komma in på kostym, som ju nästan är naken, men ändå inte. Och det tillsammans med hur dansarna förhåller sej till varandra får mej att tänka på sexualitet. Ibland är den mer explicit, ibland mer subtil, men sexualiteten finns som ett genomgående tema i hela stycket, tycker jag. Och där blir det också intressant vilka dansare som dansar med varandra samt vilka som för och vilka som följer. Varför är det alltid män som manipulerar kvinnor och inte tvärtom? Hur förhåller sej det till klassiska och moderna traditioner och konventioner? Varför är det ett par med två män i slutet när alla andra är man och kvinna? Spelar det någon roll?

Alltså, många frågor kring sexualitet och könsroller väcker det här stycket hos mej. I övrigt mest funderingar kring det tekniska, själva kompositionen.

Kan det fungera som svar på din fråga?