2013-02-07

15 sanningar om livet som professionell dansare

För snart ett och ett halvt år sedan publicerade Melanie Doskocil en lista på 15 viktiga saker att komma ihåg om man vill ge eller har gett sej in på en karriär som dansare, på sin blogg Ballet Pages. Häromveckan återpublicerade The Portland Ballet listan på sin blogg (jag rekommenderar den senare, eftersom den är mycket snyggare och mer lättläst). Listan är på engelska (men ganska enkel sådan) och innehåller korta utvecklingar av varje punkt. Jag har valt att enbart översätta rubrikerna, dels för att det tar en del tid att översätta alltihop och dels för att jag inte vill ge intryck av att det är jag som har hittat på listan.
  1. Dans är svårt.
  2. Du kommer inte alltid få vad du vill ha.
  3. Det finns mycket du inte vet.
  4. Det finns kanske inget imorgon.
  5. Det finns mycket du inte kan kontrollera.
  6. Information är inte verklig kunskap.
  7. Om du vill nå framgång, bevisa att du är värdefull.
  8. Någon annan kommer alltid ha mer/bättre än du.
  9. Du kan inte förändra det förflutna.
  10. Den enda som kan göra dej lycklig är du.
  11. Det kommer alltid finnas människor som inte gillar dej.
  12. Ibland kommer du misslyckas.
  13. Ibland kommer du vara tvungen att jobba gratis.
  14. Repetition är bra. Att göra samma sak om och om igen och förvänta sej ett annat resultat är galenskap.
  15. Du kommer aldrig känna dej 100% redo.
Jag hoppas det där kan locka er att läsa hela listan! Ni hittar den här.

Inga kommentarer: