Moderna Dansstudion, som jag driver tillsammans med Elin Rippe, är en uttalat feministisk dansstudio. Jag får ofta frågor om vad det innebär i praktiken. Därav denna lilla bloggserie med enkla tips på hur danssalen kan göras jämlik. Precis som alla andra är Elin och jag ofullkomliga. Annars hade vi kunnat säga att vi driver en jämlik dansstudio, men nu är den bara feministisk - det vill säga att den strävar efter jämlikhet.
I västerländsk dans finns en tydlig norm att dansa i
tvåkönade par. Det gäller både sällskapsdans, där syftet med dansen ofta är
eller har varit att flörta, utforska sin sexualitet och eventuellt hitta en
partner, och scenisk dans, där kärlekshistorier ofta skildras i duetter. I
sällskapsdansen har ordet queer smugit sej in allt oftare. Om jag har förstått
saken rätt innebär det huvudsakligen två saker: att det inte nödvändigtvis
behöver vara en man och en kvinna som dansar (det finns också en insikt i att
alla inte heller passar i de kategorierna) och att det i de fall en man och en
kvinna dansar tillsammans inte är självklart att det är mannen som för och
kvinnan som följer. Eftersom jag sysslar väldigt lite med sällskapsdans vet jag
inte hur utbredda queervarianterna är, men på något sätt har jag fått
uppfattningen om att sällskapsdansen har kommit längre än den sceniska dansen
här. Bortsett från några få, som uttryckligen jobbar med kroppspolitik, verkar
det inte ens finnas någon vilja att dämpa de könsstereotypa uttrycken något i
scendansen.
De duetter jag ser på scen är slående heterosexistiska. Jag
hör inte till dem som följer So You Think
You Can Dance, men att döma av de klipp jag sett (som ändå är ganska många)
svämmar programmet fullkomligen över av heteroduetter i lyrisk stil. Det är
inte bara det att det alltid är en man och en kvinna som dansar tillsammans, de
har också olika uppgifter, som är tydligt kopplade till deras genus. Den
kvinnliga dansaren flyger omkring i rummet, spretar med benen och styrs av
någon annans vilja medan den manliga dansaren agerar kavaljer, stödjer, fångar
och lyfter på ett sätt som knappast kan överträffas ens av den klassiska
baletten – trots att koreografierna ofta kallas contemporary, alltså nutida
(ursäkta, men jag måste fnysa åt detta begrepp). Det här tv-programmet är inte
ensamt om detta, tvärtom är det förmodligen ganska representativt för den
sceniska dansen, och det är mina elevers främsta källa till dansintryck. Jag
vill visa dem något annat.
På mina lektioner och i de stycken jag gör till uppvisningar
gör jag ingen könsbunden parindelning. När vi jobbar i par får alla prova att
göra allt. Det betyder till exempel att alla oavsett kön eller kroppsstorlek får
både lyfta och bli lyfta. Jag märker att många tjejer tror att de inte kan
lyfta någon. Varför? För att de aldrig har sett en kvinnlig dansare lyfta en
annan dansare. Däremot verkar många ta för givet att alla killar kan lyfta folk
hur som helst utan att ha tränat på det, vilket inte heller stämmer. Både att
lyfta och att bli lyft kräver teknik.
Att dansa i enkönade par är egentligen inget ovanligt på
dansskolor av den enkla anledningen att de flesta eleverna vanligen är tjejer.
När jag låter mina elever dansa i (förmodat) enkönade par handlar det dock inte
om brist på killar. Mina manliga elever får också dansa med varandra, om de
vill eller om jag bestämmer det. Jag utnämner aldrig den ena i paret till kille
och den andra till tjej, vilket annars är vanligt. Jag kallar dem istället till
exempel A och B eller ettor och tvåor eller, om jag visar tillsammans med en
annan person, kallar jag dem som gör som jag för Emelie och de som gör som min
partner för den personens namn. Mina duetter handlar nämligen inte om att
förstärka könsroller eller lära eleverna att killar dansar på ett sätt och
tjejer på ett annat. De handlar inte heller om att det finns två kön i världen,
eftersom det ju finns många fler. Jag brukar inte heller låta A stödja/lyfta
och B balansera/flyga hela stycket igenom, utan växlar, så att relationen
mellan dansarna blir mer dynamisk – så som livet är.
Blir folk chockade av detta? Nej, jag har i alla fall inte
märkt det. Efter en uppvisning, där jag hade låtit mina balettelever dansa i
(förmodat) enkönade par (det fanns flera kön i gruppen och alla var likadant
klädda), frågade jag av ren nyfikenhet mina närstående om de hade lagt märke
till det. De rynkade sina pannor och skakade sedan på huvudet. De hade inte
tänkt på det alls.
Alltså, dagens tips för mer jämlik dansundervisning är att
skapa duetter, som handlar om andra saker än att förstärka de binära
könsrollerna. Sammanfattning:
- Visa dina elever någonting annat än det de vanligen ser.
- Inse att du har elever av flera kön (oavsett hur de ser ut på ytan).
- Låt eleverna dansa könsneutrala duetter.
2 kommentarer:
Tack! Jag har slutat gå på "vanliga" dansföreställningar (typ på operan) men känner stark tillförsikt inför framtiden när jag läser om ert arbete! Heja heja!
Det gläder mej att vi ger dej hopp! Om du vill se feministisk dans kan jag till exempel rekommendera Malin Hellqvist Sellén, som experimenterar mycket med genuskoder i sina verk.
Skicka en kommentar