2016-06-30

Anatomi för dansare

Anatomi kom in i min dansutbildning ganska sent. Varken på gymnasiet eller den ettåriga förberedande utbildning jag gick därefter hade vi någon undervisning i det. På lärarutbildningen hade vi lite grann, men det var egentligen först efter lärarutbildningen, när jag gick Simonson Technique Teacher Training, som jag tog till mej några anatomikunskaper på allvar. Nu framstår det som obegripligt att jag klarade mej utan så länge (å andra sidan klarade jag mej väl inte precis, vilket framgår av mina inlägg med etiketten överträning) och jag är väldigt glad att anatomi inkluderas i ämnet Dansteknik sedan den senaste gymnasiereformen 2011.

Jag vill drista mej till att säga att alla dansare behöver kunskap i anatomi. Anatomikunskaperna gör kroppen begriplig. I alla fall har det varit så för mej. Från att ha framstått som ganska mystisk och oberäknelig har min kropp, i takt med ökade anatomikunskaper, blivit alltmer översiktlig, förutsägbar och hanterbar. Jag tror faktiskt också att anatomistudierna bidragit till att jag alltmer upplever min kropp som en del av mej själv. Tack vare de bilder jag sett, de förklaringar jag läst och allt jag har testat med kroppen kan jag visualisera mitt skelett, känna vilken muskel som gör det huvudsakliga jobbet och uppleva mina rörelser tydligare än tidigare. Det gör att jag både kan undvika riskmoment och i förlängningen skador och träna och dansa mer effektivt.

För att undervisning i anatomi ska kännas relevant för dansare bör den vara praktisk, påtaglig och direkt kopplad till dansträningen. Det viktigaste är att få överblick över rörelseapparaten och förstå grundprinciperna för hur olika kroppsdelar utför olika rörelser i dansen. Sedan kan det bli mer och mer nördigt för den som vill fördjupa sej ytterligare. När jag undervisar i anatomi fokuserar jag främst på att utforska kroppen med kroppen. Eleverna får känna med händerna på sej själva och varandra samt testa olika rörelser med medvetenheten riktad till en led eller muskel. Detta kombineras med att titta på bilder av skelett, muskler och andra vävnader. Det blir som att rita upp nya kartor över kroppen inne i huvudet. De flesta elever upplever det som intressant och meningsskapande.

Anatomi behöver inte vara torrt och teoretiskt. Tvärtom. För den läsare som vill börja sätta sej in i dansrelaterad anatomi är ett förslag att börja på den här bloggen, under etiketten anatomi.

Inga kommentarer: