2010-11-25

"Det är viktigt att lära sej rätt"

Lärarnas Riksförbund vill förlänga grundskolan med ett år genom att införliva förskoleklassen i grundskolan (GP, DN, SvD). "Låt barnen börja skola från sex år och lära sig rätt från början med utbildade lågstadielärare som har rätt utbildning i skriv- och läsinlärning," skriver Metta Fjelkner i GP. Låt barnen gå kvar i förskolan med utbildade förskollärare som vet om att barn utvecklas på all områden samtidigt genom att upptäcka världen i sin egen takt, säger jag. Jag förstod inte poängen med förskoleklassen från början och jag förstår ännu mindre varför barnen ska tvingas börja skolan ännu tidigare än de redan gör. "Fem—sex-åringar vill börja skolan, de längtar efter det. De vill lära sig mer och är nyfikna på livet. Det är när de blir 15 år som de inte vill gå i skolan längre," säger Jan Björklund till DN. Just därför, säger jag. Låt dem slippa få sin nyfikenhet släckt av den monotona grundskolan. Låt dem fortsätta vilja lära sej mer. Att de har tröttnat när de är femton kan eventuellt bero på att de tvingats sitta still och räcka upp handen i nio år. Kanske.
Minns förnedringen att behöva räcka upp handen så länge att man måste stötta upp den med andra handen.
Det värsta är att LR och fp inte är ensamma om den här befängda idéen. Sossarna, moderaterna och centern håller med. Det innebär majoritet i riksdagen (att de ändå skjuter på beslutet kan jag bara hoppas beror på att de ändå inte är helt övertygade). Socialdemokraten Robert Noord skriver dock något intressant på sin blogg. Han föreslår flexibel skolavslutning, vilket innebär att en elev går i grundskolan tills hen har nåt samtliga kunskapsmål. Det låter mer som en skola i min smak, eftersom jag tänker mej att det måste innebära mer ämnesintegrering, längre arbetspass och mer holistiskt lärande. Det innebär också att man kan få hoppa över de moment man redan kan. Lite som i frivillig verksamhet, där vi placerar eleverna i de grupper där vi tror att de kommer utvecklas bäst oavsett om det innebär att man flyttar direkt från nybörjare till fortsättning 3 eller stannar kvar i fortsättning 1 i fyra år.

2 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Poängen med att tidigarelägga skolstarten har jag aldrig förstått, och delar de poänger du lyfter fram här i inlägget. Däremot låter flexibel skolavslutning mer som min melodi. Med en sådan modell skulle man, och man vågar drömma lite vilt, helt och hållet kunna slopa allt vad IV-program och elitklasser heter. Då skulle elevens behov, sannolikt för första gången i vår historia, stå i fokus och lärandet skulle får ske på individplan. Den skolan hade jag velat gå i...

Emelie sa...

Thérèse: Välkommen hit! Och ja, precis min tanke. :)