Jag upptäckte att jag inte hade gjort färdigt listan jag påbörjade i december. Tre utmaningar kvar. Den 28:e är ganska enkel. Jag saknar en pianist.
Att ha levande musik på sina danslektioner är något helt annat än att ha inspelad sådan. För det första är det mycket mer flexibelt. Förutsatt att man har en duktig musiker kan man be henom ändra tempo och kvalitet utifrån elevernas och lektionens behov. Man kan göra en ny övning spontant, utan att behöva leta efter musik i datorn (tack och lov att jag i alla fall inte behöver använda cd längre!). Men framför allt är det så mycket mer levande! Musiken och dansen arbetar, blir till, tillsammans. Dansarna följer musiken, men musikern följer också dansen. Har man ett någorlunda vettigt instrument fyller musiken hela rummet och omsluter dansarna.
Pianister och slagverkare är de vanligaste ackompanjatörerna på dansklasser, men jag har varit med om gitarr och synth också. Just nu undervisar jag mest balett och önskar mej därför allra mest en duktig pianist. Piano funkar också på modern/nutida dans. Kanske inte lika bra på jazz. Där, liksom till vissa typer av modern/nutida, skulle en eller flera slagverkare vara bättre - eller varför inte ett litet jazzband. Man får väl drömma, eller hur?
Läs också Svårigheterna med att vara en hipp danslärare.
2 kommentarer:
Läste det inlägget du länkade till längst ner.
Jag måste älska musiken för att kunna dansa ens nära ordet bra. Antingen älska den eller hata den. Så alltid när vi får nya låtar så letar jag ALLTID upp dom och lyssnar sönder dom. Det kan handla om uppvisningslåtar eller uppvärmningslåtar, men jag lyssnar alltid på dom tills jag antingen älskar eller hatar dom. Det borde fler elever förstå tycker jag, att musiken spelar väldigt stor roll. Det gör det för mig i alla fall. För jag tänker att det är dansläraren som jobbar hårt som fan för att ta fram bra låtar. Då kan jag jobba på att känna låtarna; en utmaning för mig. Men snällt av dig att tänka på andra hållet. Däremot kan man aldrig tillfredsställa alla, och jag är väldigt kräsen med min musik. Keep up the good work!
Väldigt intressant! Jag kommer definitivt berätta det för mina elever. Och du har helt rätt i att vi lägger ner mycket jobb på att hitta bra musik. Ofta tar det mycket mer tid för mej att hitta musik som funkar än att koreografera övningar och kombinationer. För mej är det viktigt att "möta" eleverna, att använda musik de känner igen likväl som musik de inte känner igen. Förhoppningsvis kan de så småningom se sambanden mellan olika genrer.
Skicka en kommentar