I den här bloggserien jämför jag några aspekter på två
dansundervisningstraditioner. Den ena kallar jag dansskolan och den
representerar den kultur som enligt min erfarenhet råder framför allt i
yrkesutbildning. Det är en kultur som har smittat av sej på frivillig
verksamhet och i viss mån även gymnasieutbildningar, trots att den inte stämmer
så bra överens med gymnasieskolans styrdokument. Den andra kallar jag dans i
skolan, eftersom det är en kultur jag har uppfattat som rådande inom
dansundervisning i grundskolan. Det jag beskriver är generellt. Det innebär
inte att det är likadant överallt.
I dansskolan läggs stor vikt vid att eleverna ska lära sig
en rörelsevokabulär för den genre de tränar. Mycket tid går åt till stegträning
genom upprepning. När undervisaren pratar med eleverna är det ofta i form av
instruktioner för hur ett steg eller en rörelse ska utföras enligt idealet.
I dans i skolan läggs istället stor vikt vid elevernas
upplevelse av dansen. Hur många gånger har jag inte hört sägas att det
viktigaste är att eleverna har roligt? När undervisaren pratar med eleverna är
det ofta i frågor om hur de har upplevt en viss övning.
Ingen av varianterna ger fullständig eller beständig
kunskap om och i dans. I dansskolan saknas ofta reflektionen, den fysiska såväl
som den verbala. Att pröva rörelserna, leka med dem, sätta ord på upplevelsen
av dem, det är något jag mycket sällan har upplevt. Utan reflektion kan vi inte
helt förstå det vi har lärt oss. Kunskapen blir fragmentarisk och mekanisk.
I dans i skolan saknas istället ofta generalisering av
kunskapen. Dansen fastnar i upplevelsen och kopplas inte ihop med fakta och
analys. Dansen blir enbart rolig och helt subjektiv istället för ett
kunskapsområde.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar