2016-04-15

Nivåanpassning i en heterogen grupp

Mina klasser är ofta på öppen nivå. Ibland får jag frågor från potentiella deltagare, som känner sej osäkra på om de kommer klara att vara med eller inte. Då svarar jag ofta att jag alltid anpassar innehållet och svårighetsgraden efter de som är där. Jag har många gånger hört andra undervisare säga likadant. Men vad menar vi egentligen med det? Vem är det vi anpassar oss efter? Och vad får det för konsekvenser?

Är det den som märks mest, som får sätta ribban? Den som kanske är en sorts informell ledare i gruppen? Även om det inte är uttalat kommer deltagarna förmodligen märka att det är så. De kanske inte kommer klaga på det eller ens formulera det för sej själva, eftersom det antagligen är så självklart att allt centreras kring den aktuella personen. Hen kommer känna sej bekräftad och även för övriga förstärks uppfattningen om att hen är viktig(ast). Det behöver inte vara uselt. Hen kan vara en fantastisk informell ledare och positiv förebild för de andra, men ibland kan vi vilja rucka lite på vem som får bekräftelse.

Kanske är det den som ställer flest frågor som anger svårighetsgraden? Självklart vill jag svara på så många frågor som möjligt, men det riskerar att gå över huvudet på några och upplevas som för pratigt av andra. Dessutom kommer lektionen att handla om just den elevens behov och undringar. Vad skulle hända om jag fokuserade helt på den som inte ställer några frågor alls?

Ett annat vanligt alternativ är att anpassa nivån efter någon slags medel i gruppen. Målet för många som undervisar är att "få med sej alla på tåget", vilket i praktiken innebär att gruppen ska bli så homogen som möjligt. Konsekvensen blir att materialet blir för svårt för de som kan minst och inte tillräckligt utmanande för de som kan mest. Båda kategorierna riskerar att tröttna och i många fall slutar de. En del lägger istället nivån lagom för de som har mest erfarenhet. Då blir det garanterat för jobbigt för de som kan minst och de kommer antingen sluta eller drabbas av förtvivlan. En möjlighet, som jag sällan har upplevt i verkligheten, är att nivån läggs efter de deltagare som har minst förförståelse. Då riskerar det att bli tråkigt för de som kan mer, om de inte förstår vikten av att arbeta noggrant och analyserande med grunder. Det bästa alternativet, tycker jag, är att göra två eller tre olika varianter av varje övning, så att alla kan utmanas lagom mycket. Som undervisare ska en inte heller vara rädd för att säga till var och en vilken variant hen bör göra. Det kan kännas som att peka ut någon, men för eleverna kan det vara skönt att få en specifik uppgift att arbeta och lyckas med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Jag hittade precis din blogg och skulle bli så glad om du vill hjälpa mig.

Jag har precis gråtit i två dagar för att jag inte valde danslinjen på gymnasiet. Jag var sugen redan då men den dåliga självkänslan och självförtroendet gjorde att jag inte tog steget. Anledningen till att jag är ledsen idag är för att jag fortfarande känner att dans är det jag vill hålla på med. Men känns för sent, fyller 23 i september.

Min pojkvän och jag har precis börjat bugga för min farmor som är gammal domare i standarddanserna. Och avslutar en termins salsa nu i veckan. Ungefär där står jag.

Jag har inte som ambition (även om det var drömmen som liten) att HELT arbeta med dans, eller göra karriär! men kanske tävla i någon dans, och kanske kunna leda någon kurs eller liknande. Är det möjligt att komma dit? Hur? Snälla ner om din hjälp eller vart jag kan vända mig, eller om det bara är för sent helt enkelt.

Kram!
Hanna

Emelie sa...

Hej Hanna! Allt jag kan säga är: go for it! Om du bor i Malmö är du välkommen att dansa för mej. Kontakta mej på modernadansstudion@gmail.com eller titta på modernadansstudion.org för mer info. Du kan också läsa mer om ämnet under etiketten ålder här på bloggen. Mycket nöje och lycka till!