2012-05-24

För- och nackdelar med att ha dans som yrke

Att arbeta med dans verkar för många som en lyx. På sätt och vis är det ju också det, men inte på det sätt som de flesta verkar tänka sej. Att ha möjlighet att välja sin yrkesbana är ett privilegium, som visserligen många men inte alla i Sverige har. Jag är tacksam över att ha fått den möjligheten, men som jag har skrivit om tidigare är mitt jobb inte enbart en dans på rosor (det är också en dans på törne). Eftersom många frågar mej om hur det egentligen är att jobba med dans tänkte jag lista de för- och nackdelar jag kommer på.

Fördelar:

  • Jag får dansa varje dag.
  • Jag får se mina elever utvecklas, ta del av deras liv och hjälpa dem till nya upptäckter.
  • Det är ett väldigt kreativt yrke.
  • Daglig motion ingår i jobbet.
  • Kreativa och inspirerande kollegor.
  • Jag får dela med mej av kunskap som jag förvärvat av rent intresse.


Nackdelar:

  • Jag måste skapa även när jag inte har någon inspiration.
  • Min kropp slits ut av kalla rum, hårda golv och långa kvällar.
  • Mycket kvällsjobb.
  • Jag har många olika grupper att hålla i huvudet och hjärtat (de flesta estetlärare har många fler elever varje vecka än de flesta lärare i teoretiska ämnen).
  • Eleverna ställer höga krav på ständigt nya kombinationer, övningar och korrigeringar.
  • När energin är låg i gruppen ligger det på mitt ansvar att höja den.


Läs också:

2 kommentarer:

Jennie: jennie_harju@hotmail.com sa...

Hej!

Snubblade in på din blogg och la märke till att du kanske skulle kunna hjälpa mig med ett litet problem jag har..


Jag har fått i uppgift att göra två danslektioner, en modern och en jazz á 60 min var. Det jag ska tänka på är vilka övningar jag ska göra och VARFÖR, och dessutom vilken musik och varför. Det får också gärna finnas en röd tråd och vara inspirerad av någon.

Nu är grejen att jag har absolut INGA idéer alls.. Så om du skulle ha tid och lust att skänka några idéer så skulle det vara guld värt!

Emelie sa...

Välkommen hit, Jennie! Det låter som en väldigt stor uppgift, så jag gissar att du går någon utbildning i dansmetodik? Den borde i så fall ha förberett dej för uppgiften. Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dej med en så gedigen planering just nu, men om du klickar på taggarna "undervisning" och "tips" i högerspalten kan du kanske hitta någonting som kan vara till hjälp.