2012-10-20

Hitta och välja musik

Danslärare måste lyssna väldigt mycket på musik. Som tur är tycker de flesta att det är en ganska trevlig sysselsättning, men att leta musik till något speciellt kan ändå vara tråkigt och frustrerande. Man vet vad man vill ha, men kan inte hitta det. Ibland kanske man hittar något bra, men så måste man ändå välja bort det på grund av till exempel text, tempo eller ojämnheter (duktiga musiker gör ofta musiken lite mer spännande genom att lägga in extra 2:or eller 4:or här och där). Det finns många saker att ta hänsyn till när man väljer musik till lektioner och uppvisningar:

  • Genre - balettmusik till balett, jazz- och populärmusik till jazz, och så vidare
  • Min smak - jag måste gilla musiken, men kan ändå inte välja mina bästa låtar, eftersom de blir lite förstörda när man använder dem till undervisning
  • Elevernas smak - det är alltid ett plus om eleverna gillar musiken, även om det inte är ett måste
  • Tempo - musikens tempo ska passa för övningen och elevernas nivå
  • Rytm - rytmerna får inte vara för svåra, utan hjälpa eleverna snarare än stjälpa
  • Övningens mål och syfte
  • Variation - om musiken är likadan rakt igenom hela lektionen blir det oftast tjatigt och tråkigt
  • Elevernas ålder
  • Låtens text - jag väljer bort alla låtar med för grovt språk och använder bara dem där jag kan stå för texten, även om det är på utrikiska
  • Den känsla jag vill förmedla
  • Temat för lektionen, uppvisningen eller föreställningen

Så hur gör jag då för att hitta det jag behöver?
  • Jag använder spotify. Även när jag fritidslyssnar på musik lägger jag in låtar jag hör i mina jobblistor. Dyker det upp något användbart får man inte riskera att glömma bort det! Har jag hittat en låt jag tycker är bra lyssnar jag på fler av den artisten och om artisten är bra lyssnar jag också på liknande artister. På spotify har jag också tillgång till många kompisars och kollegors listor, där jag kan hitta nya låtar och artister.
  • Jag byter musiktips med mina kollegor.
  • Jag ber min bästa vän, som är musiker, om hjälp. Förutom att han känner till väldigt många låtar kan han också klippa till dem och ändra, så de passar perfekt till det jag ska ha dem till. Har jag extra tur skapar han något själv. Att ha tillgång till honom är en extra lyx.

2 kommentarer:

Mikael sa...

Väldigt intressant blogg att läsa. Tänkte höra hur du ser på musik med eller utan sång? Använder du det på olika sätt?

Emelie sa...

Tack, Mikael! Jag skriver nog ett inlägg om det lite längre fram. :)