2012-12-06

Då kanske jag kan bli legitimerad i alla fall?

Regeringen föreslår nu en ändring i skollagen, när det gäller legitimation och behörighet (LN). Förslaget innebär att fritidspedagoger blir behöriga att ansvara för verksamheten i fritidshem, trots att de inte har/kan ansöka om lärarlegitimation. Helt rätt och helt logiskt, om ni frågar mej. Dessutom innebär förslaget att bland andra musiklärare ska kunna ansöka om lärarlegitimation, även om de har haft en annan arbetsgivare än en skola. Äntligen, säger jag. Många musiklärare, liksom lärare i andra konstnärliga ämnen, är anställda vid kulturskolan eller ett studieförbund. Ofta köps hela eller delar av deras tjänster av grund- och gymnasieskolor, men eftersom de inte är anställda av skolan räknas inte deras erfarenhet, om de ansöker om legitimation, vilket såklart är helt befängt. Men nu blir det alltså förhoppningsvis ändring på det.

Det jag undrar är: gäller ändringen även danslärare?

4 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Det är så förtroendeingivande. Känns lite som att regeringen har följande plan: Vänd uppochner på skolan, rör runt lite, vänta en stund och rör lite till. Invänta eventuella reaktioner. Rör lite till. Himla märkligt att studenter inte vill utbilda sig till lärare för att arbeta i den skola de byggt upp. Förlåt, rört upp.

Emelie sa...

Jag kan bara hålla med dej.

Anonym sa...

Jag upprepar med en dåres envishet: Tänk om alla pengar som lärarleg kostat skulle riktats direkt till skolan och undervísning istället. Vilken kvalitetsökning det kunde blivit. Lärarleg är hel rätt men den borde, precis som sjuksköterskornas, utfärdas i och med att man får sitt examensbevis frånutbildningen. Inom lärarutbildningen bedöms VFU:n med graderad betygsskala och det är att underkänna det STORA och engagerade arbete som dagens lärarutbildare lägger ner för att höja kvaliten på lärarutbildningen att inte lita på deras bedömning av studenternas insatser.
Ingen reform ska heller var retroaktiv! Det måste finnas övergångsbestämmelser!Lärare som har arbetet, kanske ett helt yrkesliv och undervisat "fel" åldersgrupp blir i ett slag avlegitimerade. Deras kunskaper och erfarenheter värderas med noll.
Igår var jag på skolverket och såg tre rum tätt möblerade med arbetsplatser där många arbetade med att utfärda lärarlegitimationer. Jag tänkte : My God! Å ena sidan: Bra att många unga jurister får arbete men å andra sidan.......( Har de legitimation för att utföra sina bedömningar??)

Emelie sa...

Jag kan bara hålla med dej också!