2010-08-16

Frivillig verksamhet vs skolan I - Kommer eleverna tillbaka?

Att undervisa i frivillig verksamhet skiljer sej på många sätt från att undervisa i skolan. En skillnad är att man i skolan oftast vet hur många elever som kommer tillbaka nästa läsår. En årskull har gått ut, en ny kommer till. Några elever har kanske flyttat iväg och några har kanske flyttat hit. Det totala antalet är dock ungefär detsamma, eftersom ingen kan välja att inte komma.

I frivillig verksamhet kan man däremot aldrig vara säker. Idag har vi haft ett möte, där vi gick igenom vilka och hur många som har anmält sej till höstens kurser. Raggagrupperna, som var överfulla förra året, har vi svårt att få igång i år. I Bollywood däremot måste vi dubblera antalet lektioner mot hur vi hade planerat. Och i mina grupper, balett, jazz och modern/nutida, har vissa fallit bort som jag aldrig trodde skulle sluta.

Men har de slutat? Eller har de bara glömt att anmäla sej? Det vet man heller aldrig, så idag har jag sms:at alla som jag saknar på listorna, att jag hoppas att få återse dem nästnästa vecka. Jag hoppas de kommer!

Inga kommentarer: