2010-08-26

Inspiration

I förrgår hamnade jag ganska oförhappandes på en spa-anläggning i Thüringen. Det här spat har, vid sidan av några andra liknande anläggningar i Tyskland, något de kallar Liquid Sound System. Det innebär i praktiken högtalare under vattnet. Varje månad har de en Vollmondkonzerte (fullmånekonsert) och i tisdags spelade min vän Parmon ambient där. Tillsammans med tyska pensionärer och andra blandade människor flöt jag omkring i det 40-gradiga supersalta* vattnet med öronen under ytan. Musiken hördes även ovanför vattnet, men då i badhusmiljö med det lite märkliga eko det innebär. Med öronen under vattnet kunde jag glida in i min egen lilla värld. Slöt jag ögonen fick jag en känsla av att vara helt ensam i universum.

Jag önskar att mina elever fick uppleva något sådant någon gång.

*Vattnet i bassängerna kommer från en naturlig saltkälla. Enlig utsago är salthalten 30%, men de avsaltar vattnet till 5% salthalt innan det kommer i kontakt med badgästerna.

Inga kommentarer: