2010-08-20

Frivillig verksamhet vs skolan IV - Relationen lärare-elev

Jag fick två frågor från Mats: Hur påverkar ”frivilligheten” relationen lärare-elev? Finns det utrymme för förhandling om innehåll och metoder?

Det är ganska kluriga frågor och jag har funderat en del. Det kommer förmodligen behövas flera blogginlägg för att besvara dem och det här blir det första i raden.

Det första jag la märke till, när jag började undervisa hobbykurser för ett år sedan, var hur inställd jag var på att fostra eleverna och hur inställda de inte var på att bli fostrade. I skolan har läraren ett uttalat uppdrag att fostra eleverna. I läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet, Lpo94, nämns ordet fostran fyra gånger. Till exempel sägs på sidan 9: "[Läraren skall] samarbeta med hemmen i elevernas fostran och därvid klargöra skolans normer och regler som en grund för arbetet och för samarbete." Så är det inte när man jobbar på ett studieförbund. Jag leder studiecirklar och eleverna är där för att studera cirkelns ämne, i mitt fall balett, jazz, modern/nutida dans eller yoga. Självklart krävs ett visst mått av fostran ändå. Ska man lära sej dansa ingår att lära sej en viss disciplin. Man måste lära sej att ta av sej klockor och smycken, spotta ut tuggummin och ta hand om sin kropp genom att värma upp, stretcha och äta ordentligt. Jag tycker också att jag bör bli arg när eleverna meddelar två dagar innan att de inte tänker vara med på uppvisningen och att jag ska diskutera vänskapsrelationer och könsroller med dem. Men när det blir för tydligt att jag fostrar dem, att det jag pratar om inte är direkt kopplat till just den koreografin eller övningen vi håller på med, protesterar eleverna på ett helt annat sätt än i grundskolan eller gymnasiet. Och de kan alltid hota med att sluta.

Det är den andra saken som gör mej ambivalent i min nuvarande position. Eleverna (eller deras föräldrar) är kunder och är kunder missnöjda går de till en konkurrent. Det är någonting jag har väldigt svårt att förhålla mej till. När jag undervisar i skolan är samhället min uppdragsgivare. Jag kan alltid peka på läroplan och kursplaner och säga: "Det här har samhället bestämt att ni (eller era barn) ska lära er!" I frivillig verksamhet är studieförbundet min uppdragsgivare, men det viktigaste för dem är att behålla sina kunder. Utan kunder ingen verksamhet. Utan verksamhet inget jobb till mej. Det gör att jag känner en större press både från arbetsgivaren, mej själv, elever och föräldrar att tillfredsställa elevernas (eller föräldrarnas) önskemål. Eleverna kommer till lektionen och förväntar sej att det ska vara roligt. Jag kommer till lektionen och vet att om eleverna inte tycker det är tillräckligt roligt finns risken att de slutar. Det gör att jag lever under ständig press att vara underhållande, använda musik eleverna gillar och tillhandahålla massor av koreograferat material. I värsta fall börjar jag fjäska.

De tillfällen då det här blir ett problem är förstås när mina övertygelser, kunskaper och ambitioner inte överensstämmer med det eleverna upplever som "roligt". Jag vägrar till exempel att använda viss musik, även om eleverna gillar den. Jag inkluderar alltid teknikträning i mina lektioner - eftersom eleverna betalar för att lära sej dansa och för att de ska kunna dansa utan att skada sej. Och så vidare. Då kan det hända att någon skriver på sin utvärdering, som en elev gjorde förra hösten: "Blir det inte roligare nästa termin slutar jag."

Nåväl, frivilligheten påverkar förstås inte bara relationen negativt. Ofta verkar eleverna till exempel känna en mindre distans till mej i den frivilliga verksamheten än i skolan. Många av mina elever är eller blir också mina kollegor, eftersom ambitiösa och högpresterande elever ofta får börja jobba timmar. På mitt jobb är jag den enda med formell utbildning. På så sätt suddas gränserna mellan elever och lärare ut, vilket leder till en familjär stämning. I vårt intresse för dansen har dessutom eleverna och jag ett gemensamt intresse. Jag har en kunskap som eleverna eftertraktar, som de har valt att ta del av trots att den inte tvingas på dem. Det gör att läraren i många fall blir en förebild och ibland idol. När mina 9-12-åringar skulle kröna en vårdrottning i sin koreografi på uppvisningen i våras kunde de till exempel inte föreställa sej att någon annan än jag skulle dansa rollen som drottningen.

5 kommentarer:

Mats sa...

Så spännande! Jag tror att kundmetaforen sprider sig till skolan och på högskolan känner vi absolut av den. En del lärare slår knut på sig för att få bra utvärderingar och tänjer på kursplanen för att vara till lags. Samtidigt finns det en retorik om uppdrag som är överväldigande i sin pretention.

Jag tror på närhet och försöker lära mig att hantera den - även om det ibland är en riskabel strategi när det kommer till betygssättning.

Emelie sa...

Ja, precis. Man slår knut på sej. Och på köpet förlorar man sin yrkesstolthet. Intressant att det förekommer även på högskolenivå. Och skrämmande att det sprider sej till skolan.

Hur menar du med närhet? I frivillig verksamhet sätter vi förstås inte betyg heller, vilket ytterligare förskjuter maktbalansen mellan lärare och elever. Det ska jag nog skriva om nästa gång. :)

Unknown sa...

När det gäller universitet/högskola så finns det en mängd olika attityder till undervisning allt från de som kan göra nästan vad som hälst för att få undervisningen "överstökad" till de som försöker skapa närhet genom att vara tillgängliga för studenterna. Vilket jag tror är det Mats menar i sitt inlägg. Själv tror jag på att lärarens engagemang smittar av sig på eleverna, men det verkar också som det har skett en förändering mot en "det måste vara roligt annars är det inte värt besväret"-attityd hos många av de studenter jag träffar på. Det gör ju genast allt svårare eftersom allt i livet inte kan vara jätteroligt...

Tack för en trevlig blogg. Det är så jag får lust att börja dansa igen! Har du vuxenklasser i balett? ;-)

Emelie sa...

Hej Sara och välkommen hit! Och tack för komplimangen! Din kommentar påminner mej om en diskussion jag försökte ta upp i min studiegrupp under sista terminen på utbildningen. Jag ville gärna prata lite kring hur det påverkar vår undervisning att de enda som kan ge oss respons är eleverna (då kollegor, chefer och andra vuxna sällan ser/hör oss undervisa), men de andra i gruppen förstod inte vad problemet var. Jag tror att jag kanske ska skriva lite om det också. Det finns många uppslag nu... :)

Och ja, jag har vuxengrupper i balett! Från nybörjare till grad 3 (enligt Vaganovaskolan). Vi börjar 30/8. Du är varmt välkommen!

Unknown sa...

Anmäld! =D Skulle däremot behöva ställa ett par frågor till dig, men hittade inga kontaktuppgifter här på bloggen. Om jag skulle kunna få kontakta dig kan du skicka kontaktuppgift till sfamf02@hotmail.com

Vi ses vid terminsstart!