2010-09-04

Vad händer med processen i en standardiserad skola?

Centern och Kristdemokraterna vill att elever ska kunna överklaga sina betyg. (GPSydsvenskan, svt) De menar att det handlar om rättssäkerhet, men jag skulle snarare säga att det tyder på bristande förtoende för lärares kompetens och professionalism - igen. Centern vill utmana folkpartiet i skoldebatten (varför det? de sitter ju i samma block och en röst på det ena är också en röst på det andra) och flytta fokus från mobiler och kepsar till elevernas rättssäkerhet.

Björn förutspår en alltmer standardiserad undervisning med objektiva bedömningar och jag tror att han har rätt. Tyvärr, måste jag säga, för vad händer med de estetiska ämnena om de ska bedömas genom nationella prov och externa betygssättare? Tre saker, tror jag. Det ena är att fokus flyttas än mer från process till produkt. Det är redan ett problem både i grundskolan och gymnasiet att ämnen som dans och musik ses som underhållningsämnen, där eleverna kan öva in sånger och koreografier att framföra på skolavslutningar, luciafiranden och föräldramöten. Det andra är att ämnena teoretiseras (det som alla partier vill undvika när det gäller idrott&hälsa). Hur många balettermer eller Labananalytiska begrepp man kan är lätt att mäta på ett prov. Det tredje är att vi måste koncentrera oss på teknikträning snarare än uttryck och tolkning.

Allt det innebär att kursplanerna måste skrivas om helt och hållet. Några formuleringar kan förstås finnas kvar. Redan nu ingår det i Dans och gestaltning A, B och C att kunna viss terminologi och att dansa med viss teknisk färdighet, men fokus ligger på "det egna rörelsespråket", på framförande, koncentration och inlevelse. Inget av detta kan bedömas objektivt. Istället skulle kanske betygskriterierna handla om konkreta tekniska färdigheter som att sträcka igenom benen och fötterna vid tendu och battement eller att hålla korrekt placering i plié.

Och resultatet? Att vi skulle producera rörliga dockor, små Pinocchior helt utan konstnärliga kvaliteter. Vari ligger poängen med det? Alla vet ju att Pinocchio hellre skulle vilja vara en riktig, levande, dansande pojke.

Läs också kursplanerna för Dansimprovisation och komposition, där det möjligen är ännu svårare att hitta kriterier för objektiv bedömning, samt för Dansträning som är den danskurs som har störst möjlighet att passa in i den nya mallen.

3 kommentarer:

cirla sa...

Brukar inte de blå vilja ha ett system där läraren får respekt och eleverna sitter artiga och tysta? jag är inte så insatt egentligen men får det intrycket att de vill att läraren ska beslagsta mobiler osv.. Då måste ju läraren vara att lita på (speciellt efter en utbildning som görs förbättringar i varje år för att passa samhället osv (görs väl av andra anledningar också, men de försöker ju vara tidsenliga i allafall.)), och ska inte hela utbildningen ge nog kompetens?! Jag förstår att vissa elever tycker beslut är orättvisa i betygssammanhang i ibland, men om de blå verkligen skulle lyssna på eleverna och deras bästa skulle de ju inte behöva ha några betyg alls (mer än kanske g och ig) - problem löst (med mer tilltro på lärarna från politiker-media-föräldrar-samhället.. :) ) ;)

Unknown sa...

För att vara krass, så kan inte politik och verklighet samsas. Politiken letar efter konkreta företeelser som kan mätas och utvärderas medan t.ex de estetiska ämnena är abstrakta och svårmätbara på en standardiserad skala. I ett tidigare inlägg skrev Emelie om kreativitet och att elever måste få möjlighet att utveckla den. Det skulle vara tråkigt om våra barn och ungdomar skulle vara tvungna att gå utanför den "vanliga" skolan för att få vara kreativa och utveckla sin kreativitet, eftersom inte alla har denna möjlighet. Dock är detta redan ett dilemma. Jag ser många små 'pinocchio' på högskolenivå. De gör som det står på pappret och inget mer. Inget självständigt kreativt tänkande, men de är snabba att överklaga betyg de tycker är orättvisa utan att förstå att kreativitet och originalitet är en del av betygsättningen. Det sorgliga är nog att de inte ens eftersträvar att vara 'pojkar' (göra bra forskningsrapporter/uppsatser) de vill bara öppna nästa dörr i karriären eller andra mål där resultatet/produkten är det viktigaste.

Emelie sa...

Cirla: Jo, generellt kan man väl säga att alliansens (=folkpartiets) skolpolitik bygger på begreppet "ordning och reda". Samtidigt är de precis så inkonsekventa som du skriver. Gång på gång visar de bristande förtroende för lärarkåren. En 3,5-4,5-årig utbildning torde vara tillräckligt för att kunna utöva sitt yrke - och är det också. Om en elev ifrågasätter sitt betyg kan därför en professionell lärare alltid hänvisa till betygskriterierna och förklara för eleven var hen har fått det aktuella betyget. Jag tycker dessutom att man bör ha den diskussionen med eleverna innan man sätter betyget, så de får chans att säga sin mening i frågan. Då minskar behovet av att överklaga ännu mer.

Sara: Dessvärre håller jag med dej. =/