2011-08-24

Vem är lämplig att bli lärare?

Det är återigen på förslag att sökande till lärarutbildningen ska få göra ett lämplighetstest. Regeringen har tillsatt en utredning som ska undersöka förutsättningarna för ett sådant test (LN). Jag tycker det är lite läskigt. Visserligen påpekar Jan Björklund att det handlar om att sortera ut de "uppenbart olämpliga", men ordet lämplighetstest skrämmer mej ändå. Det för tankarna till Kallocain och Du sköna nya värld - eller för den delen Gallavanterna - där varje medborgare redan som barn blir utsedd till att jobba med det hen är bäst lämpad för. Lämplighetstest. Du är lämplig och du är inte lämplig. Men vem ska avgöra det?

I våras sökte en av mina bekanta till en välrenommerad danspedagogutbildning. När hon kom hem från audition berättade hon att de sökande vid första delprovet fick veta att den första gallringen bara var till för att rensa bort dem som inte alls hade där att göra. "Det här är ingen nybörjarskola," förklarade informatören. De som åkte ut vid första gallringen var dock inga nybörjare. Flera av dem jag känner till som sökte har kämpat hårt och tränat i många år. Mitt försök till peptalk hade dock ingen större effekt på min bekant efter vad som sagts på audition. Känslan i henne var att hon var på samma nivå som en nybörjare.

"För att bli en duktig lärare räcker det inte med bra betyg," säger Jan Björklund enligt LN. "Det är fler egenskaper som behövs, man måste till exempel vara utåtriktad." Måste man det? Måste man vara utåtriktad för att bli en duktig lärare? Då borde kanske jag ha blivit avrådd redan första veckan på utbildningen, då jag skolkade från alla nollningsaktiviteter? Jag tycker det är skitjobbigt att prata med nya människor, särskilt om de är i grupp. Det betyder dock inte att jag inte är en duktig lärare.

Ok, jag tror också att det finns personer för vilka lärare inte är det optimala yrkesvalet - åtminstone inte just nu. Till exempel var det en student på min utbildning, som inte kommunicerade med eleverna över huvud taget när hen skulle hålla workshop, varken verbalt eller fysiskt. Hen avråddes förstås från att fortsätta utbildningen efter första vfu:n. Kanske är det så lämplighetstestet ska gå till? Vfu redan innan utbildningen börjar? Men att säga: "Det här är ett lämplighetstest. Misslyckas du nu är du körd. Då är du olämplig för det här yrket och kan aldrig någonsin bli lärare." Jag gillar inte det. Det känns som att sätta en stor, fet stämpel i hjärtat på den sökande.

Läs också Bara lärare kan komma in på lärarutbildningen
Läs dessutom Lämplighetstest för lärare - ett missgrepp på Alturistkonsult och Lämplighetstesta lärarkandidater? hos Christermagister

4 kommentarer:

Carolina sa...

Vet inte om vi pratar om samma skola men när jag sökte till en välrenommerad danspedagogutbildning åkte jag ut i första gallringen. Och här är man som danslärare! Nej, jag kanske har den bästa tekniken fortfarande (men dock tillräcklig!) men vad som gör en bra lärare i slutändan är inte helt lätt att avgöra i ett prov!

Jag tror att Björklund är ute efter att höja statusen på läraryrket men jag är inte så säker på att hans strategier funkar...

Emelie sa...

Välkommen hit, Carolina! Jag tror inte heller att Björklunds strategier är så himla jättebra. Vill man höja lärares status kan man ju börja med att sluta prata om hur dåliga lärare är hela tiden och istället börja berömma oss lite för våra insatser. Till exempel.

Anonym sa...

Går man inte på utbildningen för att lära sig bli en bra lärare? Det finns tillräckligt med stopp i utbildningen för att gallra bort de minst lämpade.
Självklart ska statusen på läraryrket höjas. Tyvärr finns det bara ett sätt. Rätt lönesättning!

Emelie sa...

Jo, det är precis det jag tänker också - att man går på utbildningen för att lära sej att bli lärare. Jag skrev om det i inlägget Bara lärare kan komma in på lärarutbildningen, som jag länkat till i det här inlägget. Jag håller med dej om att vi förtjänar högre lön, men jag tror inte det är den enda vägen till höjd status. Vill man höja statusen bör man, som jag skrev ovan, börja med att sluta snacka skit om lärare hela tiden. Nästan varje dag läser jag på bloggar och nyhetssajter att de bästa studenterna måste lockas till lärarutbildningen och liknande saker. Det påståendet innehåller också påståendet att det inte är så idag - vilket inte är sant! Jag hade nästan maxpoäng i mitt slutbetyg från gymnasiet och jag valde lärarutbildningen! Vill man höja statusen på läraryrket tror jag första steget borde vara att börja prata om hur duktiga de redan befintliga lärarna är. Vilket stort jobb vi gör! Det skulle kanske förändra folks syn på lärare i allmänhet. Det är ganska talande att aktuella undersökningar visar att de flesta är nöjda med sin eller sina barns lärare, men tror att lärare generellt är ganska dåliga. Folk måste få veta hur bra vi är! För de flesta av oss är faktiskt asgrymma.