De flesta estetiska inriktningar på lärarutbildningen verkar kräva intagningsprov. När jag sökte till dansinriktningen i Piteå hade vi prov i två dagar. Vi testades i fyra danstekniker; klassisk balett, modern/nutida dans, jazz och improvisation samt musikteori. Dessutom visade vi ett solo och hade ett pedagogiskt prov, där vi lärde ut var sin övning till en barngrupp.
Idag läste jag i Fotnoten om intagningsproven till musikinriktningen i Göteborg. Utöver de musikaliska tester, teoretiska och praktiska, som de sökande utsätts för har de ett pedagogiskt prov liknande det i Piteå. De sökande undervisar varandra istället för inlånade barn och bedöms i kategorierna Musikalisk ledning, Organisation och Kommunikation.
De som söker till de konstnärliga inriktningarna förväntas alltså vara mycket kvalificerade redan innan de börjar på utbildningen. De bör ha både djupa och breda ämneskunskaper (man ska behärska flera olika tekniker och kunna skapa eget material), stå ensam inför en jury och hantera en elevgrupp, stå för sitt material och lära ut det till andra.
Är de kraven verkligen rimliga? Måste man kunna allt detta för att kunna tillgodogöra sej lärarutbildningen? Kan man inte bli en duktig lärare även om man inte kan undervisa innan man börjar utbilda sej? Ambjörn Hugardt, lektor i musikpedagogik och jurymedlem vid intagningsproven i Göteborg, påpekar i Fotnoten att störst vikt läggs vid den kommunikativa förmågan. "Den kommunikativa är den förmåga som nog är den som är svårast att utbilda fram," säger han. Svår? Ja. Men omöjlig? Nej. Kommunikation handlar om gemensamma koder och strategier. Det är absolut något man kan lära sej. Jag har lärt mej massor om det under min utbildning. Det handlar mycket om att bli medveten om hur man själv och andra bemöter olika grupper och individer. Det kan man träna på. Och jag tycker att lärarutbildningen bör ge möjlighet till det. Alla kanske inte håller med mej. Uppenbarligen inte, eftersom det tydligen anses viktigt att kunna förmedla en uppgift till en grupp redan när man söker in.
Jan Björklund vill skärpa antagningskraven till lärarutbildningen i stort. Det innebär att liknande krav som de ovan nämnda kommer ställas på alla sökande oavsett inriktning. När lärarlegitimation införs kommer de nyutexaminerade dessutom behöva göra ett provår för att sedan kunna få ut sin legitimation. Det jag undrar då är: Vad ska vi med lärarutbildningen till? De som söker måste ju vara i princip färdiga, om än något oerfarna, lärare och den bristande erfarenheten tas ju igen under praktikåret. Hepp! Så har vi rejält minskat statens utgifter och studenternas lånesummor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar