2010-06-06

Ännu ett uttryck för regeringens snedvridna syn på kunskap och lärande

Från 2010-03-13

Att den sittande regeringen anser att viss kunskap är viktigare än annan är inget nytt. Att skolminister Jan Björklund tror att man lär sej mer och bättre om man sitter still än om man rör på sej är heller inget nytt. Att moderaternas skolpolitiske talesperson Mats Gerdau anser att politik inte bör bygga på forskning utan på ideologi har vi också fastslagit. Ändå upphör jag aldrig att förvånas - och förargas. För ungefär en månad sen kom propositionen om den nya lärarutbildningen. Sigbritt Frankes utredning - som var nog så illavarslande - har i proppen försämrats ytterligare. Utbildningsdepartementet har gjort en kovändning och ska ge lärarna ytligare ämneskunskaper istället för djupare. Och så förkortas utbildningen för lärare i fritidshem. När hörde ni senast talas om att en utbildning har förkortats?

Så här är det: Tidigare har det sagts att även lärare i fritidshem ska ha ämneskompetens. Nu vill regeringen begränsa den ämneskompetensen till att gälla praktiska och estetiska ämnen. Jamen dåså! Då behövs det ju nästan ingen utbildning alls! Eller? Själv har jag pluggat dans i tre år för att få behörighet att undervisa i det, men nog skulle man egentligen kunna bli kompetent i bild, musik, rytmik, textilslöjd, trä- och metallslöjd, drama, teknik, idrott OCH dans på halva tiden? Och att alla som jobbar med skolans tidigare år ska ha kompetens i läs- skriv- och matematikundervisning, den tanken har tydligen helt försvunnit. För om vi ska vara ärliga så är väl inte fritids så himla viktigt? Det är väl mest en avstjälpningsplats för föräldrar som inte vill ta hand om sina barn själva? Eller nähä, just det. Fritidshemmet är ju en pedagogisk verksamhet som lyder under skollagen och omfattas av Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94). Det kanske inte utbildningsdepartementet har tänkt på.

Inga kommentarer: