2010-06-10

Är det idrotten vi slåss mot?

"'Dans är mycket mer användbart senare i livet än att hänga i rep' i debatt om dans vs idrott i skolan - klockrent!" har en av mina bekanta, en danslärarstudent, som facebookstatus idag. 14 personer gillar detta. Av dem vet jag att minst 12 är danslärare eller blivande danslärare. Citatet kommer från en debatt i tv4. Jag har inte sett debatten och kan därför inte uttala mej om den i stort, men citatet ovan är en del av den till synes ständigt pågående konflikten mellan idrott och dans.

Bakgrund: Idrott och hälsa är obligatoriskt ämne i skolan, vilket dans inte är. Däremot är dans en del av idrottsämnet. I kursplanen för idrott och hälsa i grundskolan nämns sex obligatoriska moment: arbetsmiljö, friluftsliv, livräddning, simning, orientering och dans. Resten av ämnet buntas ihop som "vanliga idrottsaktiviteter", som det räcker att eleverna har fått erfarenhet av och känner till något om skaderisken inom.

Nåväl. Det finns idrottslärare som tar sin kursplan på allvar och gör vad de kan för att eleverna ska lära sej dansa, men det finns också de som tydligen ser dansen som ett stort hot. Jag har hört många historier från vfu- och arbetsplatser där idrottslärare har förlöjligat dansen och ibland totalt raserat det förtroende danslärarna har byggt upp i förhållande till eleverna. Och precis som det inledande citatet visar är illviljan inte sällan ömsesidig. Jag hyste själv länge ett förakt mot idrottsämnet, grundat på mina egna erfarenheter från grundskolan och gymnasiet. Men vad vinner vi på detta? Mitt svar är: Ingenting.

Tvärtom är det teorifanatikerna som vinner mark genom att vi upprätthåller konflikten mellan dans och idrott eller andra praktiska och estetiska ämnen. En debatt borde inte handla om dans eller idrott i skolan. Den borde handla om dans som obligatoriskt ämne eller inte. Genom att framställa det som att dansen skulle putta ut idrotten, om den kom in i skolan, tror jag enbart är till dansens nackdel. Det vi borde jobba för är istället att utöka antalet timmar för praktiska och estetiska kunskapsområden. I en ämnesintegrerad skola, där alla kunskapsområden fick möjlighet att samexistera och berika varandra skulle konflikten mellan teori, praktik och estetik inte heller vara nödvändig, men i nuläget har vi inte en sådan skola. I skolan som den ser ut idag får de praktiska och estetiska kunskapsområdena konkurrera med varandra om tid, lokaler och resurser. För att förändra det måste vi gå samman, stötta varandra och inse att vi har samma intressen. Lärare i praktiska och estetiska ämnen, förenen eder!

Inga kommentarer: