2011-07-15

Överträning, del 7: Inflammation

Från lookfordiagnosis.com
Inflammation är kroppens försvar mot skador. Vita blodkroppar rusar iväg för att äta upp bakterier och döda celler och på så sätt se till att infektioner inte sprider sej i kroppen. Vi märker av inflammationen genom fem kännetecken: rodnad, svullnad, smärta, värme och nedsatt funktion. Tyvärr fattar inte alltid de vita blodkropparna när de har gjort sitt jobb färdigt. På ställen med dåligt blodgenomflöde händer det att de stannar kvar och fortsätter äta även på den friska vävnaden. Den akuta inflammationen kan då övergå i kronisk inflammation. För att få iväg de vita blodkropparna från området måste man öka blodflödet. Det var det sjukgymnasten på min skola försökte göra med hjälp av ultraljud och massage.

Mot slutet av vårterminen* visste inte längre var jag hade ont. Hela kroppen kändes som ett stort luddigt moln av smärta. Jag visste knappt var min kropp började och slutade heller. Smärtan fanns inuti, utanpå och runt omkring mej. Så hur lyckades jag fortsätta dansa? Jo, inflammation fungerar på så sätt att man oftast vaknar väldigt stel och smärtsam efter att ha legat mer eller mindre stilla i flera eller många timmar. Även om man är 19 kan det kännas som att man är 99, eftersom kroppen är orörlig och full av värk. När man väl har börjat röra på sej släpper dock smärtan. Lederna mjukas upp och blodcirkulationen kommer igång. När man börjar anstränga sej och till exempel träna kan smärtan komma tillbaka, men känns kanske lite annorlunda mot på morgonen. Den där diffusa, pirrande smärtan och tröttheten som jag kände (och periodvis fortfarande känner) när jag satt still på en stol är också typisk för inflammation.




*Andra terminen av tre på utbildningen. I Storbritannien delas läsåret in i tre terminer: höstterminen går från mitten av september till början av december, vårterminen från början av januari till början av april, och sommarterminen från slutet av april till mitten av juli.


Läs också:
Inflammation (wikipedia)
Infektion och inflammation (vårdguiden)
Självbehandla inflammationer (PRNE medical)
Tips vid inflammation (Helhetsdoktorn)
Anti-inflammatory Foods (nutrition.about.com)

Tidigare inlägg:
Överträning, del 6: Enjoy your pain
Överträning, del 5: Åter till träningstriangeln
Överträning, del 4: De första tecknen
Överträning, del 3: Psykiskt välbefinnande
Överträning, del 2: Träningstriangeln
Överträning, del 1: Grahamteknik

4 kommentarer:

Karl Flöhr sa...

Fantastiskt intressant läsning om ett problem som nog tyvärr är ganska stort men som man sällan hör om. Modigt av dig att skriva om det.

Emelie sa...

Tack Karl! Och tack för att du läser. :) Jag tror också att det är ganska vanligt, men att få vet om hur det funkar och att det kan få så allvarliga konsekvenser. Det är något jag har märkt, bland annat när jag sökte vård senare. Såväl läkare och sjukgymnaster som lekmän vill alltid få det till att jag är sjuk på något sätt. Har jag kanske reumatism? Det är det vanligaste förslaget. Men det har jag ju inte. Jag bara tränade för mycket, åt för dåligt och sov för lite under en period.

tobias pettersson sa...

Tycker detta var väldigt intressant.
läste det tre gånger har själv kommit i mål till slut och insett att man har varit in i vägen.Detta med inflammtion är nått som jag fattade väldigt sent,tydligen tog det mig3-4 år att fatta att man måste vila i stället för att pressa sig likt dig.

Emelie sa...

Det är sorgligt att så många ska pressa sej själva så långt över sina gränser. Jag blir glad att du känner att du äntligen börjar förstå vad som händer. Lycka till och våga vila!