2011-07-11

Framtidens skola

I onsdags presenterade Lärarnas Riksförbund (LR) och Sveriges Elevråds Centralorganisation (SECO) rapporten På spaning efter framtidens skola i Almedalen. Rapporten redovisar resultatet från en undersökning där 1000 elever i gymnasiets år 3 har svarat på frågor om grundskolan och gymnasieskolan. Större delen av enkäten verkar ha bestått av flervalsfrågor, men på frågan vilka ämnen de hade velat ha lägga till i grundskolan respektive gymnasiet har eleverna fått svara fritt. I rapporten presenteras de tio ämnen som flest elever har angett. Fullständiga listor ska gå att ladda ner från de två organisationernas hemsidor, men jag har inte lyckats hitta dem. Jag vet därför inte hur många ämnen som har föreslagits, men låt oss ändå titta på de tio som finns med i rapporten.

Endast 25% av eleverna har angett något ämne som de saknat. I grundskolan ligger Mer estetisk verksamhet på tionde plats. Jag undrar om eleverna verkligen har skrivit "mer estetisk verksamhet" eller om de har skrivit "mer bild", "mer musik", och så vidare och det sedan har sammanfattats som "estetisk verksamhet" av rapportörerna. Det förtäljer icke rapporten. Desto mer intressant är det att Estetisk verksamhet kommer redan på fjärde plats över ämnen man borde läsa på gymnasiet, för att bli väl förberedd för yrkesliv och/eller högre studier. Det är alltså åtminstone en ganska stor del av elevernas åsikt samtidigt som regeringen väljer att avskaffa just det ämnet. För att elever ska få någon estetisk kurs över huvud taget från och med i höst måste de välja estetiska programmet eller estetiska kurser på individuella valet.

Jag skulle tycka det vore väldigt intressant med en påbyggnadsundersökning, där man gjorde djupintervjuer med de elever som angett att man borde läsa estetisk verksamhet på gymnasiet. Varför tycker de att det är viktigt för framtida jobb och studier? Om någon sysslolös forskare läser den här bloggen är det mitt tips på framtida forskning. ;)

Läs också Elever vill läsa mer matematik (LN) och mina inlägg Spets eller bas?, Estetik i skolan och På tal om vad jag skrev igår.

Inga kommentarer: