2010-12-25

Hur blir man en legitimerad danslärare?

Äntligen kommer nånting annat än hyllningar från Lärarförbundet när det gäller förslaget om lärarlegitimation (LN). Lärarförbundet kräver nu att alla nyutexaminerade lärare ska garanteras en plats för sitt introduktionsår. Super, tycker jag, men inser att jag själv hamnar i kläm igen. Hur kommer det funka för lärare i "nya" ämnen? Jag är medlem i Lärarförbundet och skulle väldigt gärna få en garanterad plats för introduktionsår trots att det snart är två år sen jag examinerades. Jag har inte jobbat tillräckligt mycket i rätt skolform för att få ut en legitimation, så jag är nog så illa tvungen att göra det där året i vilket fall som helst. Är jag garanterad en plats om det blir som LF vill? Och vem blir i så fall min mentor? Det är det som är det mest intressanta. Dansinriktningen i lärarutbildningen startade 2003, samma år som jag antogs. Den första som blev klar (ja, det var bara en) utexaminerades i juni 2008. I mars 2009 var jag nummer fem. Jag vet inte exakt hur många som har examinerats sen dess, men max två kullar à 13 studenter. Jag vet inte heller hur många av dem som har jobbat heltid ett år i rätt skolform. Förmodligen inte så många, eftersom de flesta blir anställda antingen av kulturskolan (se tidigare inlägg) eller hattar runt på olika vikariat.

Frågorna hopar sej. Jag måste nog snart ta och skriva till nån som kanske kan svara. Skolministern till exempel. Eller mitt fackförbund.

Läs gärna Janis inlägg på Metabolism också.

Inga kommentarer: