2010-12-18

Undervisningsinstanser, del 1

Jag är helt med på att vi lär oss saker i alla möjliga sammanhang. Lärande sker naturligtvis inte bara i skolan. Däremot är jag inte helt bekväm med att undervisning sker i alla möjliga sammanhang. Jag har inget emot att lära mej slumpmässiga saker så där lite på måfå, men måste jag undervisas hela tiden?

Dagens undervisningsinstans är Coop Konsum i Växjö. Häromdan, när jag köpte ostronskivling, fick jag med ett litet infoblad där jag kunde läsa att ostronskivling är en relativt ny matsvamp i Sverige, att den växer på döda träd och att smaken är mild och aromatisk. Det står lite om i vilka typer av rätter den passar och hur den ska förvaras. På baksidan finns två recept och en lista med "nyttiga fakta" som alla går ut på att ostronskivling är extremt nyttigt och en absolut nödvändig del av en välbalanserad kost. Allt som allt känns det som ett sammandrag ur en NO-bok kombinerat med ett dito ur en hemkunskapsbok. Präktigt, pedagogiskt och på gränsen till parodiskt.
Bild från skogsskafferiet.se

Inga kommentarer: