2011-01-31

Klass 9A - att sitta rakt på stolen

Jag har just sett första avsnittet av svt:s Klass 9A. Det var ungefär som jag hade förväntat mej. En sak reagerade jag dock på. Gunilla, som enligt svt är "en av Sveriges främsta pedagoger", ska lära no-läraren Malin hur man får eleverna att ta ner fötterna från bordet och sitta rakt i bänken. Det jag undrar är: lär man sej mer/bättre om man sitter rakt i bänken? Jag kommer alltför väl ihåg hur obekvämt det var att sitta på de där trästolarna hela dagarna. Tänk hur många timmar i veckan eleverna förväntas sitta still med alla leder i räta vinklar. Hälsosamt? Inte särskilt. Rät vinkel är inte det mest hälsosamma läget för någon enda led i kroppen. När man låter kroppen flyta på saltvatten intar lederna sitt mest naturliga läge, vilket är lite böjt men långt ifrån 90°. Men bäst för kroppen är förstås ändå att få röra på sej, hålla blodcirkulationen igång och ändra ställning då och då. Och mår kroppen bra, sitter man bekvämt och ser till att försörja hjärnan med syre tänker man ju bättre också och har förstås lättare att lära sej även teoretiska ämnen.

Mitt bästa sätt att sitta i skolan var helt åt sidan med fötterna uppe på stolen bredvid, om den var tom eller om en kompis satt där. Min bästa vän tycker att det mest bekväma var att väga på stolen. Förresten undrar jag om läraren Malin själv inte skulle behöva sitta lite åt sidan, så hon får vrida på huvudet och öka rörligheten i nacken lite. Det ser ut som om det gör ont när hon vrider på huvudet. Och alla lärarna skulle kunna lära sej något av eleven Hiram, som har ett underbart rörelsespråk i den korta sekvensen där man får se honom spela fotboll.
Det här kanske kan vara en ny stolmodell för skolan?

4 kommentarer:

Morrica sa...

Så klokt och viktigt! Och vilka helt förtjusande stolar,såna vill jag ha i mitt klassrum!

Emelie sa...

Välkommen hit, Morrica! Visst är de underbara?! Jag hittade dem när jag googlade "väga på stolen". :D

Prestationsprinsen sa...

Jag håller helt med. Varför sitt i räta vinklar? Varför sitta på vanlig stol, gillar dina "gungstolar". Låt ungarna stå på huvudet eller sitta på golvet. och varför har vi stolar? Balansbrädor, löpband, step-up-brädor, soffor, saccosäckar... Visst det blir rörigt och det orkar inte alla med. Det är jag den första att varna för. Så det måste tänkas till, finnas olika hörnor eller att man går iväg till löplabbet eller joggingbiblioteket. Mer berättande och ljud, mindre läsning och skrivande kanske? Då blir kroppen och knoppen friare?

Emelie sa...

Välkommen hit, Prestationsprinsen! Jag håller helt med dej. En del elever skulle bli trötta, om det var så där rörigt, men en del skulle bli pigga av det. Men för alla kategorier tror jag det är bra att själv kunna bestämma sin miljö lite. Skolan behöver över huvud taget mer sinnliga upplevelser. Det tror jag skulle öka kvaliteten på lärandet.