2011-01-23

Stängda dörrar - om gymnasiereformen

Elin skrev häromdan om en negativ effekt av årets gymnasiereform, att man stänger fler dörrar tidigare för folk. I juli 2008, när jag hade tagit del av utredningens förslag till gymnasiereform, skrev jag följande:

Efter gymnasiereformen kommer det, istället för dagens yrkesförberedande och studieförberedande program, finnas yrkesprogram och högskoleförberedande program. Skillnaden är att de nya yrkesprogrammen inte kommer ge behörighet till högskolan. Som det ser ut idag ger alla gymnasieprogram grundläggande behörighet till högre utbildning, men det kommer det alltså bli ändring på. Istället kommer yrkesprogrammen ge en yrkesexamen. Man "blir" alltså något på sin gymnasieutbildning.
Som jag förstår det kommer det innebära att man kan gå t.ex. programmet för ledarskap och friskvård och där utbilda sej till barnskötare, elevassistent, personlig assistent, fritidsassistent eller idrottsassistent, utan att sedan ha möjlighet att utbilda sej vidare till t.ex. lärare eller socionom.
Som jag förstår det kan man också gå programmet för vård och omsorg och utbilda sej till undersköterska utan att sedan kunna fortsätta att utbilda sej till sjuksköterska.
Som jag förstår det kommer man kunna gå programmet för handel och administrativ service och utbilda sej till exempelvis ekonomiassistent, personalassistent, mm, men sedan inte kunna utbilda sej till ekonom, personalvetare eller något annat.
Som jag förstår det kommer man också kunna välja ett i den långa raden av tekniska program och utbilda sej till allt från processoperatör till flygmekaniker, utan att sedan ha den minsta möjlighet att läsa maskinteknik, logistik, industriell design eller vad som helst annat på universitetet.
Var finns logiken i det?


Jag är, ärligt talat, inte särskilt väl uppdaterad. Kanske någon kan upplysa mej om ifall det blir så illa att man inte blir behörig till högre studier efter de flesta av gymnasieprogrammen?

Inga kommentarer: