2011-01-21

Dag 23 - Något som får dej att må bättre

Stretching! För att citera min anatomilärares slagord: "The more we bend the healthier we get." Jag brukar börja nerifrån och upp. Först vaden med rakt ben.

Sedan vristerna (om jag verkligen skulle börja nerifrån skulle förstås vristerna komma först, men hälsenan mår så mycket bättre av att ha blivit utsträckt innan man trycker ihop den).

Efter det en liten serie: vaden med böjt ben (viktigt att komma ihåg att stretcha vaden både med sträckt och böjt ben, så man kommer åt båda musklerna!), höftböjaren (översta delen av quadriceps), framsida lår (quadriceps), baksida lår (hamstrings), utsida höft/rumpa och så qudriceps igen.




Sen gör jag fjärilen för ljumskarna.

Äntligen dags för djupstretch: duvan följt av spagat.

Och till sist 2:a pos (benen isär) med överkroppen i mitten och över benen.

Som avslutning stretchar jag mellan skulderbladen (trapezius), bröstmusklerna (pectoralis major) och nacken.

Bilder från professionalmassagetherapist.org, runnersworldonline.com.au, 1.pb.blogspot.com, physioadvisor.com.au, krflexfit.com, holisticommunity.com, simpleyogaposes.com, nestacertified.com, 3.bp.blogspot.com, summerfields-gymnastics.com, floota.com, massagetherapypractice.com och dehen.dehenchiro.com

2 kommentarer:

Clair sa...

vad kul att du delar med dej av din ordning! min är i stort sett densamma. kanske inte så konstigt. vilket är din favoritstretch just nu om du har ngn? ;)

Emelie sa...

Det bästa tycker jag är att känna att hela kroppen blir genomstretchad, men om jag ska välja en enda just nu så blir det nog pectoralis (bröstmusklerna). Det känner jag att jag verkligen behöver både muskulärt och för att öppna hjärtchakrat lite grann.